Breitner, George Hendrik HUIDIGE COLLECTIE 2018-12-04T20:59:09+00:00

Terug naar de huidige collectie per kunstenaar

George Hendrik Breitner

Rotterdam 1857 –  1923 Amsterdam

George Hendrik Breitner was een meester in het vastleggen van stadsgezichten. Hij had een grote liefde voor het telkens veranderende stadsleven en de gewone man op straat.
Na zijn verhuizing in 1886 naar Amsterdam, maakte Breitner deel uit van van de kring gelijkgestemde schilders en schrijvers van Tachtig. Zij schilderden en beschreven het Amsterdamse stadsleven, zoals dat zich aan het eind van de negentiende eeuw voordeed, met doorbraken, dempingen, afbraak, uitbreidingen en opbouw. George Hendrik Breitner wordt als de belangrijkste vertegenwoordiger van het Nederlands impressionisme gezien.Vanaf het begin van de jaren 80 raakte Breitner ook gefascineerd door militaire manoeuvres. Hij ging daarvoor naar de duinen in Scheveningen om de gele rijders in volle beweging te zien. In 1881 bekeek hij de manoeuvres van de rode huzaren bij Boxtel en maakte uitgebreid foto’s van diverse cavaleristen.In zijn atelier gebruikte hij deze foto’s voor de verdere ontwikkeling van composities, waarbij hij voor enkele individuele ruiters schetsen maakt. Deze nieuwe werkmethode op basis van foto’s zal Breitner later in Amsterdam voortzetten, als hij met zijn camera de stad ingaat en deze beelden in het atelier in tekeningen en schilderijen uitwerkt.Het militaire onderwerp bleef Breitner gedurende de jaren 80 bezighouden en resulteerde in een serie van belangrijke monumentale werken, zoals de Gele Rijders uit 1885 in het Rijksmuseum en Gele Rijders op de heide, in het museum voor moderne kunst, Arnhem.

Huzaar te paard

G.H. Breitner (Rotterdam 1857 – 1923 Amsterdam), olieverf op paneel, 45,5 x 39,5 cm, gesigneerd rechts onder Herkomst : Veiling Frederik Muller Amsterdam, 5 april 1921

Deze rake en levendige olieschets, die sinds de veiling bij Frederik Muller in 1921 niet meer publiekelijk te zien was, is een van slechts twee olieschetsen door de kunstenaar ter voorbereiding van het schilderij Halte der Cavalerie uit omstreeks 1884/5, dat als bruikleen van de Erven A.P. Nielsen langere tijd in het Singer Museum, Laren (N.H. ) te zien was en nu in particulier bezit is.