Hem, van der Pieter VERKOCHTE WERKEN 2018-02-25T00:03:15+00:00

Pieter van der Hem

Wirdum 1885 – 1961 Den Haag

Piet van der Hem, die zijn opleiding had genoten aan de Amsterdamse Rijksacademie onder August Allebé, Nicolaas van der Waay en Pieter Dupont, vertrok na zijn studie naar Parijs.
In 1907-1908 werkte hij op Montmartre, waar hij het straat- en uitgaansleven treffend vastlegde. Hierin waren de onmiskenbare invloeden van Toulouse Lautrec en Steinlen terug te vinden, kunstenaars die hij bewonderde. Na zijn terugkeer in Amsterdam was Van der Hem vaak in volksbuurten te vinden om het alledaagse straatleven in beeld te brengen. Ook voelde hij zich aangetrokken door het theater, waarbij hij vooral de wereld achter de schermen vastlegde.

In 1909 debuteerde Van der Hem op de jaarlijkse expositie van de Amsterdamse vereniging St. Lucas.
Vanaf dat moment gold hij samen met Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Leo Gestel als een van de nieuwlichters. Het werk van Van der Hem was echter stilistisch minder gedurfd dan deze drie. Daarvoor bleef hij teveel gebonden aan de zichtbare realiteit, die hem te lief was.
Van der Hem ondernam in die jaren verschillende reizen, zoals naar Rome/Parijs (1910-1911), Moskou/St. Petersburg (1912) en Madrid (1914), waar hij de couleur locale steeds meesterlijk wist te treffen in zijn werk.

De vroege figuurstukken blinken uit door een voor Nederlandse begrippen ongewone elegantie. Van der Hem was een begenadigd tekenaar die met vloeiende lijnen en rake typeringen de figuur sprekend op papier weet te zetten. Geen wonder dat hij zich de latere jaren, toen hij in Den Haag woonde, zou specialiseren in het schilderen van portretten. Hij groeide uit tot een succesvol society portrettist. Befaamd is zijn portret van Mata Hari, dat hij in 1914 maakte. Ook zou Van der Hem zich na 1914 toeleggen op het tekenen van politieke prenten, waarin zijn vermogen tot snelle, rake typeringen goed van pas kwam.

Werk van deze kunstenaar in de huidige collectie

Straatscène in Amsterdam

Van-der-Hem,-P-Onderonsje-in-Amsterdam

 P. van der Hem ( Wirdum 1885 – 1961 Den Haag ), potlood en aquarel, 33 x 44 cm, gesigneerd midden onder VERKOCHT

 

 

 

Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem, geïnspireerd door zijn Parijse tijd, veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen.

In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging ‘Sint Lucas’ in het Stedelijk Museum. Dit debuut op een expositie die door een groot publiek als een graadmeter voor de ontwikkeling van de moderne kunst werd gezien, was voor zijn beginnende kunstenaarsloopbaan van grote betekenis.

In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht. Publiek en pers hadden veel aandacht voor zijn werk en ontvingen het overwegend met enthousiasme en bewondering. Het was vooral de inhoud, de voor die tijd ongewone en gedurfde onderwerpkeuze, die Van der Hem deze plaats te midden van de vernieuwingsgezinden bezorgde.

De aquarel ‘Straatscène in Amsterdam’ is een typisch voorbeeld uit de periode 1908-1909, gemaakt in een volksbuurt.

Nourrices, Rome

Van-der-Hem-Straatfeest in Rome met vrouwen en kinderen

P. van der Hem ( Wirdum 1885 – 1961 Den Haag ), houtskool en aquarel, 25,5 x 29 cm, gesigneerd rechtsonder en geannoteerd Roma-10 VERKOCHT

Zittende dame

P. van der Hem ( 1885 – 1961 ), pastel, aquarel en zwart krijt op papier, 56 x 41 cm,

Gesigneerd en geannoteerd ‘Voor m’n vriend Henk Meyer, A’dam jan ’14 ‘ rechtsmidden VERKOCHT

Herkomst :
Kleinzoon van de schilder Henk Meijer (1884 – 1970)