Israels, Isaac Lazarus VERKOCHTE WERKEN 2018-02-25T00:09:49+00:00

Isaac Lazarus Israels

Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag

Als zoon van Jozef Israëls werd het schildersvak Isaac Israels met de paplepel ingegoten. Hij volgde al vanaf zijn dertiende lessen aan de Haagse Academie.
In 1886 schreef Israels zich in aan de Amsterdamse Rijksacademie, maar hij had zoveel talent dat hij voortijdig stopte en zich al snel als zelfstandig kunstenaar vestigde .
Isaac Israels raakte in Amsterdam bevriend met George Hendrik Breitner. Beiden legden ze het leven van alledag in de stad vast. Zij schetsten en aquarelleerden in de open lucht. Met een enorme vrijheid, vaak in één keer op het papier gezet. Zij werden de ‘Amsterdamse impressionisten’ genoemd. Opstandig en vernieuwend, zich losmakend van de Haagse School waartoe zijn vader Jozef behoorde.

Tussen 1903 en 1923 verbleef Israels in Parijs, aansluitend in Londen en kort in Nederlands-Indië. In 1923 keerde hij terug naar Den Haag, waar het atelier van zijn vader zijn nieuwe werkplaats werd. Tot zijn dood maakte hij daar schilderijen in impressionistische stijl met lichte kleuren.

Werk van deze kunstenaar in de huidige collectie

Twee Scheveningse dames, de vriendinnen Arendje Roeleveld en Engeltje Westerduin

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), olieverf op doek, 55 x 69 cm, gesigneerd rechts onder met atelierstempel,
verso: etiketten tentoonstellingen Muzee/Panorama Mesdag 2008 en 2012 VERKOCHT
Herkomst :
Atelier Isaac Israels; veiling atelier Isaac Israels, tweede gedeelte, Amsterdam (Frederik
Muller) 10-12-1935 nr. 179; coll. Nieuwenhuizen Segaar; vererfd in de familie op De
Haan-Groen; veiling Amsterdam (Christie’s) 14-5-2014 nr. 280 ; particuliere collectie Nederland;
Literatuur:
T. de Liefde, Schilderen en wonen op Scheveningen. Den Haag 2008, afbeelding pag. 100;
W. de Vlieger-Moll, Isaac Israels in Den Haag. Bussum 2012, pag. 69.
Tentoongesteld :
2008 ‘Muzee Scheveningen: Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Epoque’;
2012 ‘Panorama Mesdag: Isaac Israels in Den Haag’
Een uitgewerkte versie in olieverf is in het Gemeentemuseum, Den Haag, inv.nr. 1-3

Het werk is een olieverfschets waarop twee Scheveningse jonge vrouwen in dracht staan afgebeeld. Dit schilderij uit particulier bezit was in 2008 al tijdelijk in Muzee te zien tijdens de tentoonstelling ‘Schilderen en wonen op Scheveningen’. Een van de bezoekers, de heer Jan Spaans uit Assen, herkende toen op het schilderij zijn moeder Arendje Roeleveld (1909-2008). Ze had het vaak verteld. Gezellig gearmd, wandelend over de Boulevard met haar vriendinnen Engeltje Westerduijn (geb. 1903) en Anna Post werden zij door de beroemde kunstschilder Isaac Israels gevraagd voor hem te poseren. Natuurlijk moesten hun ouders toestemming geven. De ouders van Engeltje en Arendje vonden het goed, op voorwaarde dat een bekende van de familie bij het poseren aanwezig zou zijn. Na het poseren vroeg Israels aan Arendje of hij haar omslagdoek mocht lenen voor de verdere uitwerking van het schilderij. Kort erna in oktober 1934 overleed plotseling de kunstschilder na een aanrijding door een auto op de Koninginnegracht in Den Haag. De omslagdoek heeft Arendje jammer genoeg nooit teruggekregen. Bij navraag bleek het kledingstuk in de erfenis te zijn opgenomen.

Bron : Muzee Scheveningen

Parijs straatconcert

 

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), aquarel, afm. 41 x 55 cm, atelierstempel rechts onder,

Herkomst : Kunsthandel Simonis & Buunk Ede, privé collectie VERKOCHT

Literatuur : in de catalogus ‘Isaac Israels’ van Anna Wagner, uitgegeven door Lemniscaat in 1967, staat een vergelijkbaar werk over hetzelfde onderwerp.

Kalverstraat Amsterdam bij avond

Israels-Isaac,-Kalverstraat,-zwart-krijt-op-papier 

 I. Israels ( Amsterdam – 1865 – 1934 Den Haag ), zwart krijt, 61 x 47,5 cm, gesigneerd links onder. Herkomst : collectie L. Houthakker VERKOCHT

Jozef Israels de krant lezend

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), zwart krijt, 18 x 14,2 cm, gesigneerd rechts onder, verso : 2 studies van een meisje. Herkomst : Meent en Bakker, Amstelveen. VERKOCHT

De Westerkerk gezien vanuit Prinsengracht 148

Israels-I-Gezicht-op-de-Westerkerk

 I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag),  zwart krijt, 62 x 40,5 cm, gesigneerd rechts onder, datering Stadsarchief A’dam : 1887
Herkomst : Mw. Hordijk, Den Haag, geschenk van I. Israels VERKOCHT

Repos au Bois de Boulogne, Paris

Israel-I,-Bois-de-Boulogne 

I. Israels ( Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag ), aquarel, 50 x 34 cm, gesigneerd rechts onder. VERKOCHT

Isaac Israels was een echte stadsschilder. De straat met alle drukte zag hij als zijn huiskamer.Rond 1904 vertrok hij naar Parijs. Hij schilderde er de specifiek Parijse motieven: het publiek in de parken, de cafés, cabarets en bistro’s, naast de circus- en kermisacrobaten. Ook beeldde hij het atelierleven uit bij de Franse couturière Jeanne Paquin.

In het Bois de Boulogne vond hij volop onderwerpen, zoals te zien op onze aquarel. Chique dames en een oppas met kinderwagen op een bankje.

De critici en kopers waren zeer enthousiast over Israels nieuwe werk uit Parijs. Er werden diverse tentoonstellingen bij kunsthandels gehouden in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Leiden en Utrecht. Sommige van deze tentoonstellingen waren geheel uitverkocht.

In het NRC Handelsblad merkte een verslaggever op dat Israels laatste werken gekenmerkt werden door een dunne, vlotte penseelstreek, hetgeen hij omschreef als ‘impressief impressionisme’

De in het Bois de Boulogne ontstane werken zijn er een goed voorbeeld van.

Tekst gedeeltelijk ontleend aan : Isaac Israels, Hollands Impressionist, catalogus Kunsthal Rotterdam, 1999

Bij de modiste

I. Israels ( 1865 – 1934 ), pastel, 63 x 48 cm ,ges. l.o.,  herkomst: Collectie Dr. J.A. van Dongen, veiling P. Brandt, juni ’61 VERKOCHT

Café scène

I. Israëls (1865 – 1934 ), aquarel,  23 x 33 cm, ges. l.o. VERKOCHT

Portret van Louis Davids

I.-Israels-1865-1934-Portret-van-Louis-Davids-olie-op-paneel-ges.-l.o.-34-x-245-cm-

I. Israëls ( 1865 – 1934 ), olie op paneel,ges. l.o. , 34 x 24,5 cm VERKOCHT

Louis Davids was een cabaratier en revue artiest uit het begin van de 20e eeuw.
Hij behoort tot de grootsten in de Nederlandse kleinkunst, en stond aan de wieg van de carrière van Wim Kan, Corry Vonk en Wim Sonneveld.
Bekende liedjes van hem zijn :
Een reisje langs de Rijn
We gaan naar Zandvoort aan de zee
De olieman heeft een Fordje opgedaan
De alom bekende Heintje Davids was zijn jongere zus.
Dit prachtige portret is geschilderd door Isaac Israels, een van de belangrijkste schilders uit die tijd en stamt waarschijnlijk uit de jaren ‘20. Een mooi samengaan van twee artiesten op dat moment.