Ravier, François-Auguste HUIDIGE COLLECTIE 2018-09-23T16:44:42+00:00

terug naar huidige collectie per kunstenaar

François-Auguste Ravier

Lyon 1814 – 1895 Morestel (Isère)

François-Auguste Ravier studeerde Rechten in Parijs, omdat zijn vader wilde dat hij notaris zou worden. Hij stopte echter voortijdig om zich aan de schilderkunst te wijden. Hij was een leerling van Théodore Caruelle d’Aligny, en raakte bevriend met Jean-Baptiste Camille Corot en Charles-François Daubigny. Hij ontmoette Dominique Ingres en Hippolyte Flandrin in Rome, vestigde zich in 1850 in Crémieu, vervolgens Morestel in 1868, verleid door de schoonheid van de landschappen.

Ravier was een van de eerste schilders die geïnteresseerd was in fotografie. Rond 1849-50 was hij al aan het experimenteren met deze nieuwe techniek, waarschijnlijk uit een verlangen om zo ver mogelijk te gaan in zijn verkenningen van het fenomeen licht.
Net als William Turner, die hij enorm bewonderde, componeert Ravier met kleuren, waarbij hij meestal de lijnen verwaarloost, en schaduw en licht juist benadrukt. Hierin kan hij worden beschouwd als een van de voorlopers van het impressionisme.
Helaas maakte een progressieve blindheid het hem onmogelijk om in zijn laatste jaren te blijven schilderen.

In de collectie van Fondation Custodia Paris bevinden zich 3 werken van Ravier. Lees de achtergrondinformatie HIER

 

English translation below:

François-Auguste Ravier began law studies in Paris as his father wanted him to become a notary. He abandoned his studies to devote himself to painting. He was a student of Théodore Caruelle d’Aligny, and became friends with Jean-Baptiste Camille Corot and Charles-François Daubigny. He met Dominique Ingres and Hippolyte Flandrin in Rome, settled in Crémieu in 1850, then Morestel in 1868, seduced by the brightness of the landscapes.

Ravier was one of the first painters to take an interest in photography. Around 1849-50, he was already experimenting with this new technique, probably out of a desire to go as far as possible in his explorations of the phenomenon of light.
Like William Turner, whom he greatly admired, Ravier composes by the color, neglecting most often the lines, privileging shades and lights. In this, he can be considered as one of the forerunners of Impressionism.

Sadly a progressive blindness made it impossible for him to paint in his last years.

Read more about the artist at the website of Fondation Custodia Paris