Recente aanwinsten 2017-05-27T02:01:33+00:00

RECENTE AANWINSTEN

Kaapse lelie

Toegeschreven aan Pieter van Loo (1735 – Haarlem – 1784), aquarel, 38 x 26,5 cm
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Odalisque

L. Thiersch (1825 – München – 1909), potlood met wit gehoogd, 22 x 14 cm, gemonogrammeerd rechts onder

Een odalisk was een slavin of concubine in de harem van de Turkse sultan.
Het woord odalisque kwam waarschijnlijk via het Frans naar de Nederlandse taal, maar is afkomstig van het Turkse odalık, dat kamermeisje betekent (oda betekent kamer).
De odalisk was tijdens de 19e-eeuwse westerse kunst een geliefd figuur voor kunstschilders.

Magere brug Amsterdam

B. Viegers (Den Haag 886 – 1947 Nunspeet), olieverf op doek, 40 x 60 cm, gesigneerd rechts onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland
Literatuur :  ‘Ben Viegers’, Wim van de Beek 2000, afgebeeld op de achterzijde

De Antiekmarkt

W.F.A.I. Vaarzon Morel (Zuthpen 1868 – 1955 Koudekerke), olieverf op doek, 54,4 x 66,2 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Petunia’s in een gemberpot

M. Wandscheer (Amsterdam 1856 – 1936 Ede), olieverf op paneel, 22,4 x 28,7 cm, gesigneerd links boven, annotatie achterzijde ‘Ede M Wandscheer, Petunia’s’
Herkomst : familie van de kunstenaar, particuliere collectie Nederland
Tentoongesteld : Historisch Museum Ede, ‘Wandscheer weer aan de wand’, 19 november 2006-22 januari 2007

Een straat in de regen

Ed Karsen (1860 – Amsterdam – 1941), zwart krijt met wit gehoogd, 27 x 30 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Aan het strand

W. de Zwart (1862 – Den Haag – 1931), aquarel, 25,3 x 34,9 cm, gesigneerd rechts onder

Willem de Zwart groeide op in een groot gezin in Den Haag. Zijn eerste schilderslessen kreeg hij van Jacob Maris rond 1877. In 1885 werd de Zwart lid van Pulchri Studio. Rond deze tijd ontstond zijn vriendschap met Breitner. In 1891 werd de Zwart lid van de Haagsche Kunstkring en bezocht hij Parijs.
Drie jaar later verliet hij Den Haag en vertrok hij naar ’t Gooi. Niet zelden kreeg zijn werk iets anekdotisch, een gevolg wellicht van zijn commerciële verbintenis met kunsthandel Van Wisselingh (1892 – 1910).
Van 1900 tot 1905 woonde hij in Amsterdam waar hij optrok met Breitner en Isaac Israels. Soms gingen zij dan gezamenlijk feestvieren in het danshuis op de Zeedijk.
In 1905 verhuisde de Zwart naar Bloemendaal en naar Scheveningen in 1906. Onze aquarel zal rond deze tijd zijn ontstaan. Aangezien hij toen de band met zijn vroege werk uit Den Haag weer opnam. De compositie is overgenomen van een aquarel van rond 1885. Dit werk en onze aquarel staan afgebeeld op pagina 53 in de catalogus ‘Willem de Zwart 1862 – 1931’ uit 1984 van Richard Bionda in samenwerking met het Haags Gemeentemuseum, het Stedelijk museum Alkmaar en het Singer Laren.

Bronnen :
‘Willem de Zwart 1862 – 1931’ – Richard Bionda 1984
‘De Schilders van Tachtig’ – Rijksmuseum Vincent van Gogh 1991

Portrait du docteur Delbret

A. Besnard (1849 – Parijs – 1934), pastel op doek, 40 x 31,5 cm, gesigneerd rechts boven en gedateerd 1889
Docteur Pierre Delbret was een gerenomeerde arts en wetenschapper. Hij was ontdekker van
magnesiumchloride als antiseptisch middel.