Valk, Hendrik Jacobus VERKOCHTE WERKEN 2018-02-25T00:34:36+00:00

Hendrik Jacobus Valk

Zoeterwoude 1897 – 1986 Arnhem

Hendrik Valk groeide op in Zoeterwoude, in een artistiek milieu: zijn vader was chef ontwerper van zilveren en gouden bestek en vaatwerk bij de firma Van Kempen in Voorschoten. Hij vond dat ook zijn zonen veel moesten lezen en kijken en absoluut een kunstopleiding moesten volgen. In 1912 ging Hendrik Valk naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij in vier jaar de opleiding tot leraar hand- en rechtlijnig tekenen afrondde.
Hendrik Valk vestigde zich in 1917 in Leiden en kreeg in 1927 zijn eerste solo-expositie in Museum De Lakenhal. Het jaar daarvoor was hij naar Arnhem verhuisd, waar hij tot 1962 als docent aan de kunstacademie zou werken.

Valk was een veelzijdig kunstenaar, werkzaam in een tijd waarin de kunstwereld volop in beweging was. Internationaal verkenden verschillende artistieke stromingen de grens tussen figuratie en abstractie. Hendrik Valk stileerde de werkelijkheid, maar de voorstelling in zijn werk bleef altijd herkenbaar. Hij ging uit van een naturalistische voorstelling, waaruit hij steeds meer details wegliet. Nooit heeft hij zich formeel aangesloten bij een bredere beweging, maar zijn oeuvre vertoont raakvlakken met het werk van De Stijl-kunstenaars. Valk werd door Theo van Doesburg, die deze kunstenaarsbeweging in 1917 oprichtte in Leiden, tevergeefs gevraagd om toe te treden. De eigenzinnige Hendrik Valk wilde niet principieel vasthouden aan abstractie, wat tot uiting komt in de diversiteit van zijn oeuvre.

Bron : Museum De Lakenhal. Het museum bezit een aanzienlijke collectie werken van Hendrik Valk. Lees HIER de volledige tekst van De Lakenhal.
Werk van deze kunstenaar in de huidige collectie

Koeien in een bos bij Fontainebleau

W. Roelofs (Amsterdam 1822 – 1897 Berchem), olieverf op doek, 27 x 37 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd 29. VERKOCHT
Herkomst : Kunsthandel R. Polak, Den Haag
Tentoongesteld en literatuur : Jan Cunen Oss, Kunsthal Rotterdam 2006, afgebeeld in catalogus pag. 129, nr. 38, Haagse ere-tentoonstelling van Willem Roelofs uit collectie Snellen.

Een paard en wagen op een besneeuwd pad in het Haagse Bos

Louis Apol (1850 -Den Haag -1936), olieverf op doek, 100,5 x 80 cm, gesigneerd en gedateerd links onder 1909, in de originele vergulde lijst VERKOCHT

Herkomst :
Sinds 1910 in bezit van dezelfde familie tot  2013, particuliere verzameling Nederland

Dit monumentale schilderij van het Haagse Bos in de winter is in de rijke schakering van grijze en witte tinten een prachtig voorbeeld uit het oeuvre van de kunstenaar. Geschilderd in 1909 en behorend tot de zeldzame groep van gedateerde werken in het oeuvre, behoort het tot de periode die over het algemeen als de beste van de kunstenaar wordt beschouwd. In trefzekere verfstreken geeft Apol hier een blik over een pad in het Haagse Bos. De door een paard voortgetrokken woonwagen was Apol’s rijdende atelier, waarmee hij regelmatig het bos introk om direct in de natuur te werken. De man op de bok zou Apol zelf kunnen zijn.
In 1909, toen dit schilderij ontstond, was Apol een gevierd schilder, die op succesvolle wijze het winterlandschap tot zijn specialiteit had gemaakt en die tevens Koningin Wilhelmina schilderlessen mocht geven. Samen trokken zij er vaak in het rijdende atelier op uit.

Stilleven met oester en tolhorenschelp

Valk-vd-M-Stilleven-met-oester-en-spiraalvormige-schelp

M. van der Valk (Amsterdam 1857 – Laren 1935), pastel, 23,5 x 29 cm, gesigneerd rechts onder. VERKOCHT
Tentoongesteld : Gemeentemuseum Den Haag ‘Rumoer in de stad, de schilders van Tachtig’, 2017
Literatuur : Catalogus ‘Rumoer in de stad, de schilders van Tachtig’, 2017 pagina 140

Zelfportret

P. de Josselin de Jong (St. Oedenrode 1861 – 1906 Den Haag), pastel, 20 x 13,5 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT

Zittende jongeman

J. Sluijters (‘s-Hertogenbosch 1881 – 1957 Amsterdam), zwart krijt, 32 x 24 cm, gemonogrammeerd, gedateerd 25-6-’05 en geannoteerd Roma
Herkomst : Collectie Hoogendijk Utrecht VERKOCHT

La tête chauve

Moerkerk-La-tête-chauve

H. Moerkerk ( Den Bosch 1879-1949 Haarlem), Houtskool en gekleurd krijt met wit gehoogd, 30 x 25 cm, gesigneerd links onder met annotatie La tête chauve VERKOCHT

Voorjaarstentoonstelling ‘Gekoesterde Kunst’ zeer gewaardeerd!

Op zaterdag 24 maart om 15 uur opende Peter Godefrooij, oud-directeur Academie voor Beeldende Kunsten Arnhem, onze voorjaarstentoonstelling ‘Gekoesterde Kunst’.
Een tentoonstelling gewijd aan tekeningen en schilderijen uit particulier bezit.
Kunst met een familieverhaal, kunst met passie verzameld, kunst van een en dezelfde kunstenaar of juist met de nadruk op een stroming.
Klinkende namen als Louis Apol, Leo Gestel, Theo van Hoytema, Jan Sluijters, H.W. Mesdag, Jan Voerman Sr. en vele anderen.
De tentoonstelling liep t/m het Paasweekend 2 april.

Alle informatie over de tentoonstelling en afbeeldingen van de werken vindt u via de volgende link :

themapagina ‘Gekoesterde Kunst

Speciaal voor de tentoonstelling lieten we een prachtige folder laten drukken. Wilt u alsnog een exemplaar ontvangen? Stuur een e-mail naar info@heinklaver.nl !

Aardewerk vaasje met duinroosjes

J. Voerman Sr. (Kampen 1857 – 1941 Hattem), aquarel, 21 x 15,5 cm, gesigneerd rechts onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland VERKOCHT

Vogel in fantasiewereld

Ru van Rossem (Amsterdam 1924 – 2007  Tilburg), aquarel, 25,5 x 13,5 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd ’48
Herkomst : collectie W. Hoogendijk VERKOCHT

De Oranjesluizen te Amsterdam

N. Wijnberg (Amsterdam 1918 – 2006 Laren), gouache, 29,5 x 46 cm, gesigneerd links onder en gedateerd 39 VERKOCHT

Meisjesportret

J.E.H. Akkeringa ( Blinjoe 1861 – 1942 Amersfoort ), maroufflé, 38 x 28 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT

Jonge lammergieren

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en gekleurd krijt, 31 x 48 cm, gesigneerd rechts onder.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem. VERKOCHT

Straatscène in Hamburg

G.J. Staller (1880 – Amsterdam – 1956), zwart krijt VERKOCHT

Dit monumentale schilderij van het Haagse Bos in de winter is in de rijke schakering van grijze en witte tinten een prachtig voorbeeld uit het oeuvre van de kunstenaar. Geschilderd in 1909 en behorend tot de zeldzame groep van gedateerde werken in het oeuvre, behoort het tot de periode die over het algemeen als de beste van de kunstenaar wordt beschouwd. In trefzekere verfstreken geeft Apol hier een blik over een pad in het Haagse Bos. De door een paard voortgetrokken woonwagen was Apol’s rijdende atelier, waarmee hij regelmatig het bos introk om direct in de natuur te werken. De man op de bok zou Apol zelf kunnen zijn.
In 1909, toen dit schilderij ontstond, was Apol een gevierd schilder, die op succesvolle wijze het winterlandschap tot zijn specialiteit had gemaakt en die tevens Koningin Wilhelmina schilderlessen mocht geven. Samen trokken zij er vaak in het rijdende atelier op uit.

Lodewijk Schelfhout, Nederlands eerste kubist in Singer Laren

Ter gelegenheid van de verschijning van de eerste biografie van Lodewijk Schelfhout organiseert Singer Laren in de Tuinzalen van het museum een solotentoonstelling van Lodewijk Schelfhout: een Nederlandse avant-gardist van het eerste uur. Als kleinzoon van de beroemde landschapsschilder Andreas Schelfhout had Lodewijk het kunstenaarschap letterlijk in zijn bloed. Toch staat Nederlands eerste kubist qua bekendheid nog steeds, onterecht, in de schaduw van zijn grootvader.

In de collectie W. Hoogendijk, waarvan momenteel werken in de verkoop hebben, bevindt zich een prachtige tekening van Lodewijk Schelfhout.
Het stelt voor een landschap met boer in fontenay, gemaakt in 1908 tijdens een van zijn uitstapjes vanuit zijn woonplaats Parijs.
Wilt u meer weten over Lodewijk Schelfhout? Bekijkt u dan zijn kunstenaarspagina.

Jongkind & Vrienden in Dordrechts Museum

Nog t/m 27 mei is de tentoonstelling Jongkind & Vrienden te zien in in het Dordrechts Museum. De tentoonstelling vertelt over Jongkind als grondlegger van het impressionisme en over zijn vriendschap met schilders als Monet, Boudin, Daubigny en Pissarro. Hoe hij hen beïnvloedde en hen zelfs overhaalde het Nederlandse landschap en stadsleven vast te komen leggen. Een boeiende overzichtstentoonstelling.

Recent hebben wij een prachtige aquarel van Johan Barthold Jongkind verworven, gemaakt in Nièvre in het zuidwesten van de Bourgogne. De aquarel zal opgenomen worden in de catalogus van Brame en Lorenceau Paris en in de catalogus van het Jongkind comittee Den Haag/Parijs met nummer G00633.

 

 

Portret van Arno Hammacher op 3-jarige leeftijd

Feuerstein-kinderportret

G. Feuerstein ( Aardenburg 1893 – 1986 Den Haag ), olie op doek, 39 x 29 cm, gesigneerd links onder
Arno Hammacher was de zoon van Bram Hammacher, directeur van het Kröller Muller Museum  van 1947 tot 1963) VERKOCHT

De poes

M. Elout Drabbe (Utrecht 1875-1956 Rheden), zwart en gekleurd krijt , 14,5 x 16,5 cm, gemonogrammeerd rechts onder.
Te dateren jaren twintig. In de catalogus ‘Moen, tussen Toorop en Mondriaan, de kunstenares Mies Elout Drabbe 1875 – 1956’ 2004 Francisca van Vloten, staat op pag. 103 een poesje afgebeeld, 1924, de jonge versie van de poes op deze tekening. VERKOCHT

Buitenlandse expressionisten in onze collectie : Grosz, Kokoschka en De Vlaminck

Het expressionisme was een veelvuldig toegepaste stijl aan het begin van de twintigste eeuw en vormde een reactie op het academisme van de negentiende eeuw, waarin volgens de expressionisten teveel naar regels werd geschilderd in plaats van naar het gevoel.
In de stijl van het expressionisme is niet de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid van belang, maar de innerlijke expressie van de kunstenaar. De kunstenaar tracht zijn gevoelens, zijn ervaringen, uit te drukken, waardoor in expressionistische kunstwerken de band met de werkelijkheid zodanig vervaagt, dat nieuwe vrij ontstane vormen een kans krijgen.
De mens en het landschap zijn de belangrijkste motieven. Het doel is het natuurlijke leven als zodanig te schilderen of om op een zo simpele mogelijke manier gevoelens van landschap of van mensen tot uitdrukking te brengen.
In onze collectie bevinden zich drie werken van belangrijke Buitenlandse expressionisten :
George Grosz, Oskar Kokoscha en Maurice de Vlaminck. Klikt u op de namen van de kunstenaars en lees er meer over.