Verkochte werken op datum 2018-02-24T23:31:34+00:00

VERKOCHTE WERKEN OP DATUM

Klik hier voor de huidige collectie

Gezicht op Veere

J.F.E. ten Klooster ( Kudus Java 1873 – 1940 Veere ), Houtskool, 73 x 90 cm, monogram rechts onder TK. VERKOCHT
Herkomst : privé collectie Amsterdam
‘Gezicht op Veere’ is realistisch getekend in de sfeer van de jaren ’20. In dit werk is de invloed van Indonesië duidelijk zichtbaar.
Dit zal ook de datering van het werk zijn, tussen 1920 – 1930.

Wolkenlucht

W.B. Tholen (Amsterdam 1865 – 1931 Den Haag), marouflé, 25,5 x 32,5 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd ’05 VERKOCHT

Een dagje op het strand

L. Soonius (1883 – Den Haag – 1956), zwart krijt, 27,5 x 35,5 cm, gesigneerd rechts onder. VERKOCHT
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Kemphanen op Wa(a)lenburg, Texel

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 33 x 50,5 cm, gedateerd 25.4. XI en geannoteerd Vechtplaats bij Walenburg Texel, atelier van Hoytema R.N.R.H. VERKOCHT
Herkomst : Collectie Nijstad.

Waalenburg ligt in het midden van Texel. Vroeger was dit een kweldergebied. Nu nog zie je de sporen ervan terug in het landschap, zoals de oude kreken. De polder is ontstaan in 1654 door aanleg van de Ruigendijk. Natuurmonumenten kocht in 1909 hier het eerste stukje natuur op het eiland Texel aan. Toen Theo Van Hoytema het gebied in 1911 bezocht was het dus al eigendom van Natuurmonumenten.

Moeder met kinderen in het duin

J.E.H. Akkeringa (1861 Blinjoe, Nederlands-Indië – 1942 Amersfoort), aquarel, 20 x 29 cm, gesigneerd links onder. Te dateren 1895 – 1900. VERKOCHT
Literatuur : Johannes Evert Hendrik Akkeringa, schilder van het onbezorgde leven, Sarah de Clercq, 2010 uitgeverij Scriptum. Op pagina 63 nr. 63 staat een vergelijkbare aquarel.
Herkomst : Kunsthandel Albricht, particuliere collectie Nederland.

Wasdag

B.J. Blommers (1845 – Den Haag – 1915), aquarel, 25 x 44,5 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT

Twee Scheveningse dames, de vriendinnen Arendje Roeleveld en Engeltje Westerduin

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), olieverf op doek, 55 x 69 cm, gesigneerd rechts onder met atelierstempel,
verso: etiketten tentoonstellingen Muzee/Panorama Mesdag 2008 en 2012 VERKOCHT
Herkomst :
Atelier Isaac Israels; veiling atelier Isaac Israels, tweede gedeelte, Amsterdam (Frederik
Muller) 10-12-1935 nr. 179; coll. Nieuwenhuizen Segaar; vererfd in de familie op De
Haan-Groen; veiling Amsterdam (Christie’s) 14-5-2014 nr. 280 ; particuliere collectie Nederland;
Literatuur:
T. de Liefde, Schilderen en wonen op Scheveningen. Den Haag 2008, afbeelding pag. 100;
W. de Vlieger-Moll, Isaac Israels in Den Haag. Bussum 2012, pag. 69.
Tentoongesteld :
2008 ‘Muzee Scheveningen: Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Epoque’;
2012 ‘Panorama Mesdag: Isaac Israels in Den Haag’
Een uitgewerkte versie in olieverf is in het Gemeentemuseum, Den Haag, inv.nr. 1-3

Het werk is een olieverfschets waarop twee Scheveningse jonge vrouwen in dracht staan afgebeeld. Dit schilderij uit particulier bezit was in 2008 al tijdelijk in Muzee te zien tijdens de tentoonstelling ‘Schilderen en wonen op Scheveningen’. Een van de bezoekers, de heer Jan Spaans uit Assen, herkende toen op het schilderij zijn moeder Arendje Roeleveld (1909-2008). Ze had het vaak verteld. Gezellig gearmd, wandelend over de Boulevard met haar vriendinnen Engeltje Westerduijn (geb. 1903) en Anna Post werden zij door de beroemde kunstschilder Isaac Israels gevraagd voor hem te poseren. Natuurlijk moesten hun ouders toestemming geven. De ouders van Engeltje en Arendje vonden het goed, op voorwaarde dat een bekende van de familie bij het poseren aanwezig zou zijn. Na het poseren vroeg Israels aan Arendje of hij haar omslagdoek mocht lenen voor de verdere uitwerking van het schilderij. Kort erna in oktober 1934 overleed plotseling de kunstschilder na een aanrijding door een auto op de Koninginnegracht in Den Haag. De omslagdoek heeft Arendje jammer genoeg nooit teruggekregen. Bij navraag bleek het kledingstuk in de erfenis te zijn opgenomen.

Bron : Muzee Scheveningen

Koeien in een bos bij Fontainebleau

W. Roelofs (Amsterdam 1822 – 1897 Berchem), olieverf op doek, 27 x 37 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd 29. VERKOCHT
Herkomst : Kunsthandel R. Polak, Den Haag
Tentoongesteld en literatuur : Jan Cunen Oss, Kunsthal Rotterdam 2006, afgebeeld in catalogus pag. 129, nr. 38, Haagse ere-tentoonstelling van Willem Roelofs uit collectie Snellen.

Rustende eenden

W. Maris (1844 – en Haag – 1910), aquarel, 20 x 31 cm, gesigneerd rechts onder
Herkomst : Kunsthandel Albricht, Velp, privé collectie Nederland VERKOCHT

Hooischuur

Chris Beekman (Den Haag – 1887 – 1964  Blaricum), zwart krijt, 22 x 18 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder 1902 VERKOCHT
Prijscategorie : tot 500 euro

Vrouwenportret

Chris Beekman (Den Haag – 1887 – 1964  Blaricum), zwart krijt, 42,5 x 29 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder 1906 VERKOCHT
Herkomst : collectie W. Hoogendijk

Femme couchée de la Nouvelle Guinée

K. van Dongen (1877 – 1968), inkt, aquarel en gouache, 27,8 x 45,1 cm, gesigneerd midden onder. Provenance : galerie de Francony Nice gekocht 1962, privé collectie Frankrijk.
Verso : Femme couchée de la Nouvelle Guinée 1920, Van Dongen 29 Villa Saint, Paris XVI, stempel Douane Paris.
Inclusief Wildenstein certificaat. VERKOCHT

Een paard en wagen op een besneeuwd pad in het Haagse Bos

Louis Apol (1850 -Den Haag -1936), olieverf op doek, 100,5 x 80 cm, gesigneerd en gedateerd links onder 1909, in de originele vergulde lijst VERKOCHT

Herkomst :
Sinds 1910 in bezit van dezelfde familie tot  2013, particuliere verzameling Nederland

Dit monumentale schilderij van het Haagse Bos in de winter is in de rijke schakering van grijze en witte tinten een prachtig voorbeeld uit het oeuvre van de kunstenaar. Geschilderd in 1909 en behorend tot de zeldzame groep van gedateerde werken in het oeuvre, behoort het tot de periode die over het algemeen als de beste van de kunstenaar wordt beschouwd. In trefzekere verfstreken geeft Apol hier een blik over een pad in het Haagse Bos. De door een paard voortgetrokken woonwagen was Apol’s rijdende atelier, waarmee hij regelmatig het bos introk om direct in de natuur te werken. De man op de bok zou Apol zelf kunnen zijn.
In 1909, toen dit schilderij ontstond, was Apol een gevierd schilder, die op succesvolle wijze het winterlandschap tot zijn specialiteit had gemaakt en die tevens Koningin Wilhelmina schilderlessen mocht geven. Samen trokken zij er vaak in het rijdende atelier op uit.

Stilleven met oester en tolhorenschelp

Valk-vd-M-Stilleven-met-oester-en-spiraalvormige-schelp

M. van der Valk (Amsterdam 1857 – Laren 1935), pastel, 23,5 x 29 cm, gesigneerd rechts onder. VERKOCHT
Tentoongesteld : Gemeentemuseum Den Haag ‘Rumoer in de stad, de schilders van Tachtig’, 2017
Literatuur : Catalogus ‘Rumoer in de stad, de schilders van Tachtig’, 2017 pagina 140

Zelfportret

P. de Josselin de Jong (St. Oedenrode 1861 – 1906 Den Haag), pastel, 20 x 13,5 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT

Zittende jongeman

J. Sluijters (‘s-Hertogenbosch 1881 – 1957 Amsterdam), zwart krijt, 32 x 24 cm, gemonogrammeerd, gedateerd 25-6-’05 en geannoteerd Roma
Herkomst : Collectie Hoogendijk Utrecht VERKOCHT

La tête chauve

Moerkerk-La-tête-chauve

H. Moerkerk ( Den Bosch 1879-1949 Haarlem), Houtskool en gekleurd krijt met wit gehoogd, 30 x 25 cm, gesigneerd links onder met annotatie La tête chauve VERKOCHT