Verkochte werken op datum 2018-02-24T23:31:34+00:00

VERKOCHTE WERKEN OP DATUM

Klik hier voor de huidige collectie

Jonge lammergieren

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en gekleurd krijt, 31 x 48 cm, gesigneerd rechts onder.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem. VERKOCHT

Straatscène in Hamburg

G.J. Staller (1880 – Amsterdam – 1956), zwart krijt VERKOCHT

Dit monumentale schilderij van het Haagse Bos in de winter is in de rijke schakering van grijze en witte tinten een prachtig voorbeeld uit het oeuvre van de kunstenaar. Geschilderd in 1909 en behorend tot de zeldzame groep van gedateerde werken in het oeuvre, behoort het tot de periode die over het algemeen als de beste van de kunstenaar wordt beschouwd. In trefzekere verfstreken geeft Apol hier een blik over een pad in het Haagse Bos. De door een paard voortgetrokken woonwagen was Apol’s rijdende atelier, waarmee hij regelmatig het bos introk om direct in de natuur te werken. De man op de bok zou Apol zelf kunnen zijn.
In 1909, toen dit schilderij ontstond, was Apol een gevierd schilder, die op succesvolle wijze het winterlandschap tot zijn specialiteit had gemaakt en die tevens Koningin Wilhelmina schilderlessen mocht geven. Samen trokken zij er vaak in het rijdende atelier op uit.

De poes

M. Elout Drabbe (Utrecht 1875-1956 Rheden), zwart en gekleurd krijt , 14,5 x 16,5 cm, gemonogrammeerd rechts onder.
Te dateren jaren twintig. In de catalogus ‘Moen, tussen Toorop en Mondriaan, de kunstenares Mies Elout Drabbe 1875 – 1956’ 2004 Francisca van Vloten, staat op pag. 103 een poesje afgebeeld, 1924, de jonge versie van de poes op deze tekening. VERKOCHT

‘Wilgen’ opus 34

H. Valk (Zoeterwoude 1897 – 1986 Arnhem), olieverf op paneel, 15 x 28 cm, gemonogrammeerd rechts onder en gedateerd ’53. Herkomst : Familie van de kunstenaar. VERKOCHT

Parijs straatconcert

 

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), aquarel, afm. 41 x 55 cm, atelierstempel rechts onder,

Herkomst : Kunsthandel Simonis & Buunk Ede, privé collectie VERKOCHT

Literatuur : in de catalogus ‘Isaac Israels’ van Anna Wagner, uitgegeven door Lemniscaat in 1967, staat een vergelijkbaar werk over hetzelfde onderwerp.

Boerin die de was ophangt

Akkeringa-Boerin-die-was-op-hangt

J.E.H. Akkeringa (Blinjoe Banka 1861  1942 Amersfoort), Olie op paneel, 20 x 30,5 cm, gesigneerd rechts onder. VERKOCHT

Literatuur : S. de Clercq, Johannes Evert Hendrik Akkeringa, Schilder van het onbezorgde leven, 2010 pa. 37 afbeelding 25
Tentoongesteld : Johannes Evert Hendrik Akkeringa, Schilder van het onbezorgde leven, Katwijks Museum, 2010

De Theems in London

J. Cossaar (Amsterdam 1874 – 1966 Den Haag), aquarel, 38 x 55 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd London. VERKOCHT

Straatscène in Amsterdam

Van-der-Hem,-P-Onderonsje-in-Amsterdam

 P. van der Hem ( Wirdum 1885 – 1961 Den Haag ), potlood en aquarel, 33 x 44 cm, gesigneerd midden onder VERKOCHT

 

 

 

Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem, geïnspireerd door zijn Parijse tijd, veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen.

In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schildersvereniging ‘Sint Lucas’ in het Stedelijk Museum. Dit debuut op een expositie die door een groot publiek als een graadmeter voor de ontwikkeling van de moderne kunst werd gezien, was voor zijn beginnende kunstenaarsloopbaan van grote betekenis.

In de jaren 1909-1914 gold Van der Hem, samen met jonge schilders als Piet Mondriaan, Jan Sluyters en Leo Gestel, als vertegenwoordiger van het Amsterdamse luminisme, de stroming die, uitgaande van het Franse impressionisme, vernieuwingen in de Nederlandse kunst bracht. Publiek en pers hadden veel aandacht voor zijn werk en ontvingen het overwegend met enthousiasme en bewondering. Het was vooral de inhoud, de voor die tijd ongewone en gedurfde onderwerpkeuze, die Van der Hem deze plaats te midden van de vernieuwingsgezinden bezorgde.

De aquarel ‘Straatscène in Amsterdam’ is een typisch voorbeeld uit de periode 1908-1909, gemaakt in een volksbuurt.

Vrouwenportret

C. de Nerée tot Babberich (Zevenaar 1880 – 1909 Todtmoos Duitsland), Oostindische inkt, 26 x 24 cm, gesigneerd rechts onder met annotatie achterzijde.
Herkomst : privé collectie Utrecht
Tentoongesteld in het Centraal Museum te Utrecht. VERKOCHT

Mediterraans landschap

Henricus (pseudoniem voor Hendricus Jansen – Den Haag 1867 – 1921 Rotterdam), zwart en gekleurd krijt, 19 x 50 cm, gesigneerd links onder. VERKOCHT

Jozef Israels de krant lezend

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), zwart krijt, 18 x 14,2 cm, gesigneerd rechts onder, verso : 2 studies van een meisje. Herkomst : Meent en Bakker, Amstelveen. VERKOCHT

Gemberpot met deksel in rieten huls

Jo Lodeizen (Schiedam 1892 – 1980 Den Haag), potlood, 32 x 25 cm, gesigneerd rechts midden en gedateerd 1925. Herkomst : collectie Dr. H.P. Bremmer, Den Haag, Veiling P. Brandt Amsterdam mei ’48 nr. 243, Collectie J. Fred Bianchi Amsterdam incl. stempel, Veiling P. Brandt nov. ’84, Collectie Van Terens, Veiling Mak van Waay sept. ’68, Collectie vE incl stempel. VERKOCHT

Dame met parelketting

Constant-Dame-met-parelketting

Constant A. Nieuwenhuijs ( Amsterdam 1920 – 2005 Utrecht ), Olie op doek ( meelzak ), 40 x 30 cm, annotatie door de schilder Jaap Min op achterzijde : Constant Nieuwenhuijs. VERKOCHT

Dit vroege werk van Constant uit de jaren 40, voorstellend een dame met een parelketting,
is geschilderd in olieverf. Als drager heeft Constant een meelzak gebruikt uit de Tweede Wereldoorlog met als opschrift : ST. JORIS BAKER 50 KG U.S.A.
Het schilderij is afkomstig uit de nalatenschap van de schilder Jaap Min uit Bergen.
Zij kenden elkaar van de Rijksacademie in Amsterdam waar zij klasgenoten waren.

Constant ging na zijn opleiding aan de Rijksacademie van 1939 tot 1942 in Bergen wonen.
Mogelijk is het schilderij een huwelijksgeschenk geweest aan het echtpaar Min. Zij trouwden in juni 1945 in Bergen.
Waarschijnlijk is de meelzak afkomstig van een dropping in de buurt van Bergen. Bergen had in de oorlog een militair vliegveld.
Op de achterzijde staat in het handschrift van Jaap Min de naam ‘Constant Nieuwenhuys’ geschreven.
De meelzak is zo veel mogelijk in tact gelaten bij het lijsten van het werk. De achterzijde is volledig zichtbaar.
Zo is het een prachtig beeldobject en tijdsbeeld van de jonge Constant.