Gehele collectie 2017-04-19T21:01:34+00:00

GEHELE COLLECTIE

Landschap met boer in Fontenay

L. Schelfhout ( Den Haag 1881 – 1943 Amstelveen), Oost Indische inkt, 34 x 33,5 cm, gesigneerd links onder Louis Schelfhout Fontenay 1908
Herkomst : collectie W. Hoogendijk

De Helderkamp te Winterswijk

S. Moulijn (Rotterdam 1866 – 1948 Den Haag), olieverf op doek, 26 x 32,5 cm, gemonogrammeerd links onder. Op achterzijde geannoteerd De Helderkamp te Winterswijk.
Herkomst : erven S. Moulijn
De Helderkamp was de burgemeesterswoning. Zie de afbeelding van Oud-Winterswijk. Deze is gedateerd 1885. Moulijn heeft het werk later gemaakt, vermoedelijk rond de jaren twintig.

Bosgezicht

S. Moulijn (Rotterdam 1866 – 1948 Den Haag), olieverf op doek, 75 x 100 cm, gemonogrammeerd rechts onder en gedateerd 1932.
Herkomst : erven S. Moulijn

Meerkoet en fuut

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwarte inkt, 26 x 22 cm, gesigneerd links onder en gedateerd 1914.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Bloementuin

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en gekleurd krijt, 25 x 36 cm, rechts onder gedateerd 10 okt XII
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Vechtplaats bij Wa(a)lenburg, Texel

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 26 x 46 cm, gedateerd 25.4. XI en geannoteerd Vechtplaats bij Walenburg Texel, atelier van Hoytema R.N.R.H.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Waalenburg ligt in het midden van Texel. Vroeger was dit een kweldergebied. Nu nog zie je de sporen ervan terug in het landschap, zoals de oude kreken. De polder is ontstaan in 1654 door aanleg van de Ruigendijk. Natuurmonumenten kocht in 1909 hier het eerste stukje natuur op het eiland Texel aan. Toen Theo Van Hoytema het gebied in 1911 bezocht was het dus al eigendom van Natuurmonumenten.

Vogels op het wad, Texel

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt, 33,5 x 50,5 cm, gesigneerd links onder en gedateerd 19.4 XI
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Vogel aan de waterkant

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart en gekleurd krijt, 25 x 35 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Ooievaarsnest

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 50 x 31,5 cm, rechts onder atelier van Hoytema R.N.R.H.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Landschap met koeien

J.H. Weissenbruch (1824 – Den Haag – 1903), aquarel, 19,5 x27,5 cm, gesigneerd rechts onder.
Herkomst : Kunsthandel Albricht te Velp, privé collectie Hattem.

Gezicht op Istanbul

M. Bauer (Den Haag 1867 – 1932 Amsterdam), zwart en gekleurd krijt, 50 x 66,5 cm, gesigneerd midden onder.
Herkomst : Van Wisselingh Amsterdam, no. 3909 met als titel “Oostersche stad”, privé collectie

La ferme à Saint-Parine-le-Châtel (Nièvre)

J.B. Jongkind (Lattrop (Overijssel) 1819-1891 La Côte-Saint-André (Frankrijk)), potlood en aquarel, 22,5 x 28,9 cm, stempel rechts onder.

Herkomst : Sotheby’s Londen 1-5-1969 lot 277, Norton Simon Museum – Pasadena USA, Sotheby’s New York 2-5-1973 lot 16 met illustratie, Samuel J. and Ethel Le Frak – New York.

Tentoonstelling : Kunsthandel Douwes Amsterdam 1965, nummer 27.

Literatuur : de aquarel zal opgenomen worden in de catalogus van Brame en Lorenceau Paris en in de catalogus van het Jongkind comittee Den Haag/Parijs met nummer G00633.

Een dagje op het strand

L. Soonius (1883 – Den Haag – 1956), zwart krijt, 27,5 x 35,5 cm, gesigneerd rechts onder.
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Sieste

K. van Dongen (Delfshaven 1877 – 1968 Monte Carlo), zwart krijt, 28 x 45 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd in blauw krijt links onder Sieste.

Herkomst : Drouot Parijs 23-11-1953 lot 125, Galerie Fricker Parijs, J. Reiss Londen, Sotheby’s London 19-6 -’63 lot 98 incl afbeelding, Mr. and Mrs. Sidney E. Cohen New York, Sotheby’s 17=12-69 lot 56 incl afbeelding, Mr. and Mrs. Irving Moskovitz

Literatuur : De onbekende Van Dongen, Rotterdam 1997, pagina 144 en 145, nr. 53, tentoonstelling Boymans van Beuningen, Lyon en Parijs.
Tentoonstelling Van Dongen Monaco en Montreal 2008, catalogus nr. 51 pagina 82.

Compositie

G. Ladage (1878 – Rotterdam – 1932), aquarel, 75 x 56 cm, gesigneerd links onder Gerlwh
Herkomst : collectie W. Hoogendijk

Man, lezend in de zon

S.D. Gray (Clapham 1890 – 1959 Sussex), olieverf op doek, 43,5 x 54,5 cm
Herkomst : Spink & Son, London, Douglas Stannus Gray Exhibition, 1986

Gesluierde vrouw in de regen nabij Fez te Marokko

J. van Looy (1855 – Haarlem – 1930), marouflé, 35 x 52 cm, gesigneerd rechts onder en geannoteerd Regen, te dateren 1902
Herkomst : privé collectie Saam Nijstad

Jacobus Van Looy bezocht Marokko twee keer. De eerste maal in 1886, in aansluiting op de studiereis die hij maakte door Italië en Spanje na het winnen van de Prix de Rome in 1885. Hij had toen alleen zijn schetsboek en zwart krijt bij zich, omdat hij, om kosten te besparen, zijn schilderskoffer in Spanje had achtergelaten. Daar had hij veel spijt van, en hij nam zich voor nog eens terug te gaan, maar dan met ‘een rol doek, verf, een tasje met wat goed’. Hij ging inderdaad terug, in 1902 samen met zijn vrouw Titia Van Gelder, en maakte toen vele kleurige pastelstudies en olieverven. Hij legde er het kleurrijke leven van alledag vast en reisde van Tanger naar Fez.

De Stichting Jacobus Van Looy heeft haar collectie ondergebracht in het Frans Hals Museum. In de collectie bevinden zich ook vele werken die Van Looy maakte in Marokko, waaronder deze reisstudie uit Marokko, gemaakt in 1902. Op dezelfde wijze als in het schilderij legde Van Looy de Marokkaanse vrouwen vast, ook met de voor hem zo typerende gedurfd hoge horizon.