Gehele collectie 2017-04-19T21:01:34+00:00

GEHELE COLLECTIE

IJsvogel

J. van Oort (Sluis 1867 – 1938 Geldrop), aquarel, 15 x 21 cm, gesigneerd links onder

Aan het strand

W. de Zwart (1862 – Den Haag – 1931), aquarel, 25,3 x 34,9 cm, gesigneerd rechts onder

Willem de Zwart groeide op in een groot gezin in Den Haag. Zijn eerste schilderslessen kreeg hij van Jacob Maris rond 1877. In 1885 werd de Zwart lid van Pulchri Studio. Rond deze tijd ontstond zijn vriendschap met Breitner. In 1891 werd de Zwart lid van de Haagsche Kunstkring en bezocht hij Parijs.
Drie jaar later verliet hij Den Haag en vertrok hij naar ’t Gooi. Niet zelden kreeg zijn werk iets anekdotisch, een gevolg wellicht van zijn commerciële verbintenis met kunsthandel Van Wisselingh (1892 – 1910).
Van 1900 tot 1905 woonde hij in Amsterdam waar hij optrok met Breitner en Isaac Israels. Soms gingen zij dan gezamenlijk feestvieren in het danshuis op de Zeedijk.
In 1905 verhuisde de Zwart naar Bloemendaal en naar Scheveningen in 1906. Onze aquarel zal rond deze tijd zijn ontstaan. Aangezien hij toen de band met zijn vroege werk uit Den Haag weer opnam. De compositie is overgenomen van een aquarel van rond 1885. Dit werk en onze aquarel staan afgebeeld op pagina 53 in de catalogus ‘Willem de Zwart 1862 – 1931’ uit 1984 van Richard Bionda in samenwerking met het Haags Gemeentemuseum, het Stedelijk museum Alkmaar en het Singer Laren.

Bronnen :
‘Willem de Zwart 1862 – 1931’ – Richard Bionda 1984
‘De Schilders van Tachtig’ – Rijksmuseum Vincent van Gogh 1991

Portrait du docteur Pierre Delbret

P. A. Besnard (1849 – Parijs – 1934), pastel op doek, 40 x 31,5 cm, gesigneerd links boven en gedateerd 1889
Docteur Pierre Delbret was een gerenomeerde arts en wetenschapper. Hij was ontdekker van
magnesiumchloride als antiseptisch middel. Delbet was ook geïnteresseerd in alles wat met kanker te maken heeft. In 1906 richtte hij samen met Dr. Charles Bouchard en  Dr. Henri de Rothschild  l’Association française pour l’Étude du Cancer (AFEC) op, die 80 jaar later la Société française du Cancer (SFC) zou gaan heten.

Le suiveur (the fashion victim)

Douglas Fox-Pitt (Londen 1864 – 1922 Thorpe – Surrey), Oost-Indische inkt en kleurpotlood op velijnpapier, 23,7 x 15,5 cm, gemonogrammeerd en geannoteerd rechts onder Le suiveur (de volgeling/fashion victim). Te dateren ca. 1900
Herkomst : verzameling Charlotte von Brybram-Gladona
Op de achterzijde staat achtergrondinformatie over Charlotte van Bryham-Gladona :

Abcouder meer met Holendrechter molens

P. J.C. Gabriël (Amsterdam 1828 – 1903 Den Haag) en J.H.L. de Haas (Hedel 1832 – 1908 Königswinter), olieverf op doek, 29 x 47 cm, twee maal gesigneerd Gabriël en De Haas.
De Haas schilderde voortreffelijke veestukken, hij stoffeerde werk van anderen met vee, waaronder werk van W. Roelofs sr., P.J.C. Gabriël en J.Th. Abels.

Museumbezoek

Louise Renée Lacroix (1890 – Parijs – 1940), pastel, 40 x 50 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd 15/8/’30

Piëta

J. Sluijters (‘s-Hertogenbosch 1881 – 1957 Amsterdam), aquarel, 31 x 43 cm, gesigneerd rechts boven
Herkomst : Collectie Hoogendijk Utrecht

Kaketoe en goudfazant

S. Schellink (Utrecht 1876 – 1958 Den Haag), zwart en gekleurd krijt, 48 x 33,5 cm, verso : goudfazant. Aan twee zijden gesigneerd en 55 – 35.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Twee danseressen

P. Cornelis de Moor (Rotterdam 1866 – 1953 New York), zwart en gekleurd krijt, 24 x 29,5 cm, gesigneerd rechts onder
Herkomst : collectie W. Hoogendijk

Vrouwenportret

Chris Beekman (Den Haag – 1887 – 1964  Blaricum), zwart krijt, 42,5 x 29 cm, gemonogrammeerd en gedateerd rechts onder 1905
Herkomst : collectie W. Hoogendijk