Simon Moulijn
Rotterdam 1866 – 1948 Den Haag
Het oeuvre van de Nederlandse schilder en lithograaf Simon Moulijn omvat een groot aantal werken op papier, schilderijen en zo’n 200 litho’s. Zijn belangrijkste thema is het landschap in vele variaties.
Tijdens zijn studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam sluit Moulijn vriendschap met studiegenoot Ferdinand Hart Nibbrig. Na zijn opleiding in 1887 volgt een periode van zoeken, zowel in artistiek opzicht als qua woonomgeving. Uiteindelijk vestigt Moulijn zich in Den Haag, wordt lid van Pulchri Studio en is mede-oprichter van de Haagsche Kunstkring. In deze periode ontmoet hij Theo Van Hoytema. Hij schildert en tekent dan vooral impressies van de natuur en het landleven.
Vanaf 1892 – 1893 verandert zijn werkwijze naar een ‘een stilistische vereenvoudiging tot grote bijna egale kleurvlakken, die door zware contourlijnen zijn begrensd.’
Zijn eerste grote succes is een solo expositie in 1896 in het Maison de l’Art Nouveau van de bekende Parijse kunsthandelaar Siegfried Bing. Moulijn zegt zelf over deze periode : ‘Het eerst werd ik in mijn werk bewust beïnvloed door de schilderijen van moderne Franschen en vooral door Toorop en Vincent.
Het begin van het ontstaan eener nieuwe gebruikskunst deed mij in die dagen verlangen om daaraan mede te werken.’
Plompe Toren te Schouwen Duiveland (Koudekerke)
S. Moulijn (1866 – 1948)
Beukestam (litho)
S. Moulijn (1866 – 1948)
Zeeuwse boer (houtsnede)
S. Moulijn (1866 – 1948)
Bosven
S. Moulijn (1866 – 1948)
Boerderij in Drenthe
S. Moulijn (1866 – 1948)
Drents landschap
S. Moulijn (1866 – 1948)
Avondschemering
S. Moulijn (1866 – 1948)
Op een bank te Kralingen, voorstudie
S. Moulijn (1866 – 1948)
Landschap
S. Moulijn (1866 – 1948)
Landschap met boerderij in Drenthe
S. Moulijn (1866 – 1948)
Boerenerf met oude boom
S. Moulijn (1866 – 1948)
Herderin met haar schapen
S. Moulijn (1866 – 1948)