In de aanloop naar najaarstentoonstelling over Simon Moulijn werden wij benaderd door de eigenaren van een groot schilderij, voorstellende ‘Op een bank te Kralingen’.
Zij hadden het geërfd en het werk had altijd in het familiehotel gehangen. Dat was duidelijk zichtbaar. Een dikke laag nicotine had zich in de loop van vele jaren op het doek genesteld. Het toeval wilde dat de voorstudie voor dit schilderij reeds in ons bezit was.
Wat bijzonder dat wij nu ook het definitieve werk in handen hadden!
Samen met restaurator Ellen Moody gingen wij de uitdaging aan het schilderij schoon te maken.
Zij heeft in zeer kort tijdsbestek een ongelooflijke prestatie geleverd. Wat een verschil! De door Moulijn zo sfeervol geschilderde voorstelling met prachtige tinten groen komt nu weer volledig tot zijn recht.
De voorstudie is gemaakt in 1889 en de uiteindelijke versie in 1890. Hiernaast is te zien hoe dik de nicotinelaag was.
Zij hadden het geërfd en het werk had altijd in het familiehotel gehangen. Dat was duidelijk zichtbaar. Een dikke laag nicotine had zich in de loop van vele jaren op het doek genesteld. Het toeval wilde dat de voorstudie voor dit schilderij reeds in ons bezit was.
Wat bijzonder dat wij nu ook het definitieve werk in handen hadden!
Samen met restaurator Ellen Moody gingen wij de uitdaging aan het schilderij schoon te maken.
Zij heeft in zeer kort tijdsbestek een ongelooflijke prestatie geleverd. Wat een verschil! De door Moulijn zo sfeervol geschilderde voorstelling met prachtige tinten groen komt nu weer volledig tot zijn recht.
De voorstudie is gemaakt in 1889 en de uiteindelijke versie in 1890. Hiernaast is te zien hoe dik de nicotinelaag was.