K. van Dongen (Delfshaven 1877 – 1968 Monte Carlo), zwart krijt, pen en penseel in zwarte inkt, 33 x 25 cm, gesigneerd linksonder, te dateren 1901
Herkomst: Alexandre Natanson (1876-1936) Parijs 1901, Drouot veiling 16 mei 1929 – nr. 68, Drouot veiling 25 april 1931, nr. 91, P. Boisson, Chartres,
Drouot veiling 23 maart 1993, nr. 27, Sotheby’s London 13 oktober 1995, nr. 38, privé collectie
Literatuur: De Onbekende van Dongen, Anita Hopmans 1997, Boymans, Lugt en Musée des Beaux Arts Lyon, afgebeeld op pag. 125, nr. 35

De tekening Au Bal de l’Opéra maakt deel uit van een reeks illustraties die Van Dongen maakte voor het tijdschrift Revue Blanche over het onderwerp Carnavalsbals. Deze feesten vonden vanaf het laatste kwart van de negentiende eeuw plaats in het nieuwe Opéra-gebouw van Charles Garnier. Het waren vier feestavonden in totaal. De gekostumeerde bals stonden bekend om de tijdelijke liaisons van heren van stand met dames van lichte zeden. Voor deze laatste was de Domino, een verhullende lange mantel aanbevolen, alsmede het dragen van een masker (een zgn. loup), of een kanten sluier voor het gezicht. Naar gewoonte vonden veel van de afgesproken rendez-vous plaats voor de trappen van het Opéra-gebouw. Dit moment van ontmoeting is door Van Dongen in de Revue Blanche-tekeningen weergegeven.

Bron: De Onbekende Van Dongen, Anita Hopmans 1997, pag 122.