Maks, Kees HUIDIGE COLLECTIE2019-11-13T17:19:43+01:00

terug naar huidige collectie per kunstenaar

Kees Maks

1876 – Amsterdam – 1967

Kees Maks was een leerling van G.H. Breitner. Hij gold in zijn tijd als een progressieve kunstenaar. Zijn belangrijkste thema’s waren het mondaine uitgaansleven, dansparen en het circusleven. De levenslustige onderwerpen en de frivole manier van schilderen, waardoor hij met felle kleuren flinke kleurvlakken vormde, imponeerden het publiek. In zijn gedurfde opzet is duidelijk de invloed van Breitner te herkennen.

Kees Maks woonde afwisselend in Amsterdam en Parijs en nam tussen 1910 en 1945 deel aan de jaarlijkse Salons in Parijs.
Kunsthandel Buffa organiseerde in 1912 zijn eerste solotentoonstelling. Er zouden er nog vele volgen. De grote tentoonstelling in 1929 in het Stedelijk Museum Amsterdam was een hoogtepunt.

Het circus was de grote passie van Kees Maks. Hij schilderde vooral in Carré in Amsterdam. Tijdens de voorstellingen akte hij niets anders dan schetsen maken.
Na de voorstelling zocht hij contact met de artiesten om hen te laten poseren in het lege theater. Hij betaalde zelfs om de voorstelling opnieuw te laten uitvoeren.

Ode aan de vrouw

K. Maks (1876 – Amsterdam – 1967), pastel, 68 x 51 cm, gesigneerd links onder
Kees Maks heeft het werk geschonken t.b.v. de tentoonstelling ‘De Vrouw 1813-1913’
Herkomst : particuliere collectie Nederland
Tentoonstellingen : ‘De Vrouw 1813-1913’, landgoed Meerhuizen aan de Amsterdamse Amsteldijk, 2 mei tot 1 oktober 1913

Maks maakte rond de periode 1910-1914 de beste en meeste vrouwenportretten.
Citaat uit Kees Maks 1876 – 1967 door Hans Redeker en Adriaan Venema, 1976 :
‘Zwierige, gevoelige en fijn coloristische portretten van mooie vrouwen. Het is de brede opzet en schilderwijze, bijna fauvistisch, het felle en tegelijk subtiele koloriet, dat sinds hij zich tot schilder van het kunstlicht ontwikkelt, steeds verder naar de warme kleuren en tonen verschuift, naar de roden, roestige bruinen en okers, maar waar ook wit en zwart kleuren zijn.’

Go to Top