Meegeren, H. van HUIDIGE COLLECTIE2020-09-03T18:17:30+02:00
terug naar de huidige collectie per kunstenaar

Henricus Antonius (Han) van Meegeren

1889 Deventer – Amsterdam 1947

Meestervervalser Han van Meegeren bezat reeds vroeg een groot talent voor tekenen en schilderen.
Zijn tekenleraar op de HBS in Deventer, Bart Korteling (1853-1930), had een grote invloed op hem. Zijn studiekeuze kan mede door dit tekentalent zijn bepaald. Na zijn eindexamen ging Van Meegeren in 1907 bouwkunde studeren aan de Technische Hoogeschool in Delft.

Van Meegeren, die zeer bekend werd met de schildertechnieken van de Nederlandse meesters, besloot een valse Vermeer te maken. Hij wist handig in te springen op de wens van kunsthistorici om de ontbrekende schakel tussen het vroege en late werk van Johannes Vermeer te ontdekken.

In 1937 kocht de directeur van museum Boymans, het latere museum Boijmans Van Beuningen, Dirk Hannema een nieuw ontdekt werk van de zeventiende-eeuwse meester Johannes Vermeer (1632-1675). Het schilderij getiteld De Emmaüsgangers werd door heel kunsthistorisch Nederland bejubeld. De ontdekker van het schilderij, de gerenommeerde kunsthistoricus Abraham Bredius, noemde het schilderij zelfs hét meesterwerk van Vermeer.

Na de oorlog bleek dat de vervaardiger van De Emmaüsgangers niet Johannes Vermeer, maar Han van Meegeren (1889-1947) was. Hij werd gearresteerd op verdenking van collaboratie, omdat hij een kunstwerk aan de Duitse rijksminister Göring had verkocht. Om aan deze straf te ontkomen bekende Van Meegeren dat hij het bewuste schilderij, Christus en de overspelige vrouw, en enkele andere ‘Vermeers’, waaronder de beroemde Emmaüsgangers, had vervalst.

Han van Meegeren wist het tijdens zijn rechtszaak zo te spelen dat hij niet als oplichter de boeken inging, maar als miskende kunstenaar die de elitaire ‘kunstkenners’ van Nederland had misleid.

Een tentoonstelling over dit onderwerp was van 12 mei tot 22 augustus 2010 in Museum Boijmans Van Beuningen te zien.

Go to Top