Henry Somm
Rouen 1844 – 1907 Parijs
François Clément Sommier is vooral bekend onder het pseudoniem “Henry Somm”. Hij kreeg les aan de École municipale des beaux-arts in Rouen en ging in 1860 naar Parijs, waar hij studeerde bij Isidore Pils (1813-1875).
Vanaf 1867 werd Somm geïnspireerd door het Japonisme. Philippe Burty en Siegfried Bing lieten hem kennis maken met deze kunstvorm.
Tussen 1873 en 1876 maakte Somm vele satirische illustraties en etsen voor het tijdschrift Paris à l’eau-forte en daarna bij drukkerij Cadart. In 1879 en 1889 nam hij deel aan de impressionistische tentoonstellingen van de galerie Durand-Ruel in Parijs. Hij werkte samen met kranten als Le Chat noir, La Charge, La Cravache, La Chronique parisienne, High Life, Frou-Frou en Le Rire.
Toulouse Lautrec bewonderde de wijze waarop Somm het alledaagse leven afbeeldde. Samen maakten ze deel uit van de anti-establishment kunstenaarsbeweging ‘Les Incohérents’.
Somm was geïnteresseerd in het effect van atmosferisch licht op schaduw en kleur, maar hij was niet per definitie een impressionist en werd niet beschouwd als een lid van de groep. Zijn werk is een mengeling van het impressionisme, symbolisme en japonisme. Hij was een overgangsfiguur tussen impressionisme en symbolisme.
Vanaf 1867 werd Somm geïnspireerd door het Japonisme. Philippe Burty en Siegfried Bing lieten hem kennis maken met deze kunstvorm.
Tussen 1873 en 1876 maakte Somm vele satirische illustraties en etsen voor het tijdschrift Paris à l’eau-forte en daarna bij drukkerij Cadart. In 1879 en 1889 nam hij deel aan de impressionistische tentoonstellingen van de galerie Durand-Ruel in Parijs. Hij werkte samen met kranten als Le Chat noir, La Charge, La Cravache, La Chronique parisienne, High Life, Frou-Frou en Le Rire.
Toulouse Lautrec bewonderde de wijze waarop Somm het alledaagse leven afbeeldde. Samen maakten ze deel uit van de anti-establishment kunstenaarsbeweging ‘Les Incohérents’.
Somm was geïnteresseerd in het effect van atmosferisch licht op schaduw en kleur, maar hij was niet per definitie een impressionist en werd niet beschouwd als een lid van de groep. Zijn werk is een mengeling van het impressionisme, symbolisme en japonisme. Hij was een overgangsfiguur tussen impressionisme en symbolisme.
Elegante sur la plage
H. Somm (1844-1907)
Une femme au chapeau entouree de deux hommes
H. Somm (1844-1907)