Steinlen, Théophile-Alexandre HUIDIGE COLLECTIE2020-05-20T15:36:35+02:00

Théophile-Alexandre Steinlen

Lausanne (Zwitserland) 1859 – 1923 Parijs

De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt.
Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Hij schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
Steinlen levert illustraties voor o.a. L’Assiette au Beurre, Le Gil Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek.
Zijn directe en heldere werkwijze is geliefd bij de pers. Met veel empathie verslaat hij de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog soldaten die naar het front trekken, vluchtende families en gewonden. Zijn maatschappelijke engagement komt duidelijk naar voren in de manier waarop hij met zijn tekeningen van kleinburgerlijke taferelen expliciet kritiek levert op de heersende sociale verhoudingen. Steinlens oeuvre is als een beeldverslag van het leven in Montmartre rond de vorige eeuwwisseling.

Le chat

Th. A. Steinlen (Lausanne 1859 – 1923 Parijs), zwart krijt, 14 x 26 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd op de achterzijde 1919 en 204