Théophile-Alexandre Steinlen
Lausanne (Zwitserland) 1859 – 1923 Parijs
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt.
Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Hij schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
Steinlen levert illustraties voor o.a. L’Assiette au Beurre, Le Gil Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek.
Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Hij schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
Steinlen levert illustraties voor o.a. L’Assiette au Beurre, Le Gil Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek.
Trois amies marchant et parlant dans la rue
Th. A. Steinlen (1859 - 1923)
Le chien
Th. A. Steinlen (1859 - 1923)
Bij de juwelier
Th. A. Steinlen (1859 - 1923)