Hoytema, Theodorus ‘Theo’ van HUIDIGE COLLECTIE 2018-02-25T11:24:48+00:00

terug naar huidige collectie per kunstenaar

Theodorus ‘Theo’ van Hoytema

1863 – Den Haag – 1917

Theo Van Hoytema wordt gerekend tot de Art Nouveau kunstenaars. Hij groeide op in Den Haag, als jongste van een gezin van acht kinderen en volgde er tekenlessen aan de Academie van Beeldende Kunsten.
Net na de Academie werkte hij voor het Zoölogisch Museum in Leiden waar hij wetenschappelijke werken illustreerde. Vanaf dat moment begon hij te experimenteren met lithografie.
In 1892 werd hij lid van de Haagsche Kunstkring en in 1893 ook van Arti et Amicitiae. Hij was bevriend met o.a. Willem van Konijnenburg, Simon Moulijn en Rik Roland Holst.

Van Hoytema was een veelzijdig kunstenaar. Hij tekende en schilderde vooral planten en dieren. Hij maakte kinderboeken en kalenders, maar ook meubelen en keramiek. Zijn inspiratie haalde hij uit de flora en fauna. Schetsen en studies in de vrije natuur, van het pluimvee rond zijn huis en van de dieren in Artis vormden de basis voor zijn werk. In zijn dieren zie je menselijke trekken.

Stadsgezicht

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwarte inkt, 35 x 24,5 cm, gemonogrammeerd en gedateerd rechts onder 93

Meerkoet en fuut

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwarte inkt, 26 x 22 cm, gesigneerd links onder en gedateerd 1914.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Bloementuin

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en gekleurd krijt, 25 x 36 cm, rechts onder gedateerd 10 okt XII
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Moedergans met haar kuikens

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 32,5 x 48,5 cm
Herkomst : collectie Nijstad, Lochem

Vechtplaats bij Wa(a)lenburg, Texel

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 26 x 46 cm, gedateerd 25.4. XI en geannoteerd Vechtplaats bij Walenburg Texel, atelier van Hoytema R.N.R.H.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Waalenburg ligt in het midden van Texel. Vroeger was dit een kweldergebied. Nu nog zie je de sporen ervan terug in het landschap, zoals de oude kreken. De polder is ontstaan in 1654 door aanleg van de Ruigendijk. Natuurmonumenten kocht in 1909 hier het eerste stukje natuur op het eiland Texel aan. Toen Theo Van Hoytema het gebied in 1911 bezocht was het dus al eigendom van Natuurmonumenten.

Vogels op het wad, Texel

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt, 33,5 x 50,5 cm, gesigneerd links onder en gedateerd 19.4 XI
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Vogel aan de waterkant

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart en gekleurd krijt, 25 x 35 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Ooievaarsnest

Th. van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), zwart krijt en aquarel, 50 x 31,5 cm, rechts onder atelier van Hoytema R.N.R.H.
Herkomst : Collectie Nijstad, Lochem.

Studie van apen

Th. van Hoytema ( 1863 – Den Haag 1917 ), bruine inkt, 27,5 x 19 cm, atelierstempel rechts onder, en verzamelaarsmerk op de achterzijde van Hans van Leeuwen, Lugt 2799a. Zie afbeelding en vermelding bij Fondation Custodia in Parijs en de documentatie over de verzamelaar bij het RKD in Den Haag.

Dieren in de nacht

Hoytema-Th-Dieren-in-de-nacht

Th. Van Hoytema (1863 – Den Haag – 1917), inkt en aquarel, 40 x 30 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder ’93

Kippenfamilie met wit konijn

Hoytema,-kippenfamilie-met-wit-konijn

Theo van Hoytema, ( Den Haag 1863 – 1917 Den Haag ), potlood, pastelkrijt en zwart krijt, 39 x 41,5 cm, gesigneerd links onder

Kalenderblad september 1911

Bijgaande kalenderbladen zijn een viertal voorbeelden uit een privé collectie.

Theo van Hoytema bezat een aangeboren liefde voor de dieren –en plantenwereld. Van Hoytema’s werk mag tot de Art Nouveau gerekend worden door zijn voorkeur voor elegante motieven en het decoratieve lijnenspel. In tegenstelling tot de werkelijke exponenten van deze stroming blijft bij Van Hoytema echter de natuurlijke vorm van planten en dieren gehandhaafd.

Theo van Hoytema tekende vanaf 1902 ieder jaar een kalender van 12 bladen op de steen (lithografieën).

Deze bladen werden in drie of vier kleuren gedrukt, behalve de postuum verschenen kalender van 1918 die alleen in zwart gedrukt werd.

Tot 1909 heeft Hoytema de kalenders zelf uitgegeven, m.i.v. 1910 werden zij door de wijnfirma Ferwerda en Tieman ten geschonken bij de besteding van een bepaald bedrag aan wijn.

Het formaat van de bladen is altijd hetzelfde gebleven : 445 x 207 mm.
Het formaat van de voorstellingen is veranderd : van 1902 – 1911 : 200 x 148 mm en van 1912 tot 1918 : 134 x 193 mm.

Prijs per stuk met lijst : 300 euro

Wij hebben zowel losse maanden als een drietal volledige kalenders in onze collectie.

Catalogi :  “De grafiek van Theo van Hoytema” Rijksprentenkabinet 1977.
Theodoor van Hoytema  “Calendari” door Ezio Godoli, uitgeverij Cantini

Kalenderblad december 1906

 

Bijgaande kalenderbladen zijn een viertal voorbeelden uit een privé collectie.

Theo van Hoytema bezat een aangeboren liefde voor de dieren –en plantenwereld. Van Hoytema’s werk mag tot de Art Nouveau gerekend worden door zijn voorkeur voor elegante motieven en het decoratieve lijnenspel. In tegenstelling tot de werkelijke exponenten van deze stroming blijft bij Van Hoytema echter de natuurlijke vorm van planten en dieren gehandhaafd.

 

Theo van Hoytema tekende vanaf 1902 ieder jaar een kalender van 12 bladen op de steen (lithografieën).

Deze bladen werden in drie of vier kleuren gedrukt, behalve de postuum verschenen kalender van 1918 die alleen in zwart gedrukt werd.

Tot 1909 heeft Hoytema de kalenders zelf uitgegeven, m.i.v. 1910 werden zij door de wijnfirma Ferwerda en Tieman ten geschonken bij de besteding van een bepaald bedrag aan wijn.

Het formaat van de bladen is altijd hetzelfde gebleven : 445 x 207 mm.
Het formaat van de voorstellingen is veranderd : van 1902 – 1911 : 200 x 148 mm en van 1912 tot 1918 : 134 x 193 mm.

Prijs per stuk met lijst : 300 euro

Wij hebben zowel losse maanden als een drietal volledige kalenders in onze collectie.

Catalogi :  “De grafiek van Theo van Hoytema” Rijksprentenkabinet 1977.
Theodoor van Hoytema  “Calendari” door Ezio Godoli, uitgeverij Cantini

Kalenderblad november 1906

 

Bijgaande kalenderbladen zijn een viertal voorbeelden uit een privé collectie.

Theo van Hoytema bezat een aangeboren liefde voor de dieren –en plantenwereld. Van Hoytema’s werk mag tot de Art Nouveau gerekend worden door zijn voorkeur voor elegante motieven en het decoratieve lijnenspel. In tegenstelling tot de werkelijke exponenten van deze stroming blijft bij Van Hoytema echter de natuurlijke vorm van planten en dieren gehandhaafd.

 

Theo van Hoytema tekende vanaf 1902 ieder jaar een kalender van 12 bladen op de steen (lithografieën).

Deze bladen werden in drie of vier kleuren gedrukt, behalve de postuum verschenen kalender van 1918 die alleen in zwart gedrukt werd.

Tot 1909 heeft Hoytema de kalenders zelf uitgegeven, m.i.v. 1910 werden zij door de wijnfirma Ferwerda en Tieman ten geschonken bij de besteding van een bepaald bedrag aan wijn.

Het formaat van de bladen is altijd hetzelfde gebleven : 445 x 207 mm.
Het formaat van de voorstellingen is veranderd : van 1902 – 1911 : 200 x 148 mm en van 1912 tot 1918 : 134 x 193 mm.

Prijs per stuk met lijst : 300 euro

Wij hebben zowel losse maanden als een drietal volledige kalenders in onze collectie.

Catalogi :  “De grafiek van Theo van Hoytema” Rijksprentenkabinet 1977.
Theodoor van Hoytema  “Calendari” door Ezio Godoli, uitgeverij Cantini

Kalenderblad september 1906

Bijgaande kalenderbladen zijn een viertal voorbeelden uit een privé collectie.

Theo van Hoytema bezat een aangeboren liefde voor de dieren –en plantenwereld. Van Hoytema’s werk mag tot de Art Nouveau gerekend worden door zijn voorkeur voor elegante motieven en het decoratieve lijnenspel. In tegenstelling tot de werkelijke exponenten van deze stroming blijft bij Van Hoytema echter de natuurlijke vorm van planten en dieren gehandhaafd.

Theo van Hoytema tekende vanaf 1902 ieder jaar een kalender van 12 bladen op de steen (lithografieën).

Deze bladen werden in drie of vier kleuren gedrukt, behalve de postuum verschenen kalender van 1918 die alleen in zwart gedrukt werd.

Tot 1909 heeft Hoytema de kalenders zelf uitgegeven, m.i.v. 1910 werden zij door de wijnfirma Ferwerda en Tieman ten geschonken bij de besteding van een bepaald bedrag aan wijn.

Het formaat van de bladen is altijd hetzelfde gebleven : 445 x 207 mm.
Het formaat van de voorstellingen is veranderd : van 1902 – 1911 : 200 x 148 mm en van 1912 tot 1918 : 134 x 193 mm.

Prijs per stuk met lijst : 300 euro

Wij hebben zowel losse maanden als een drietal volledige kalenders in onze collectie.

Catalogi :  “De grafiek van Theo van Hoytema” Rijksprentenkabinet 1977.
Theodoor van Hoytema  “Calendari” door Ezio Godoli, uitgeverij Cantini