Verkochte werken op datum2019-12-30T17:59:26+01:00

VERKOCHTE WERKEN OP DATUM

klik op de titel van een werk om het te selecteren

Klik hier voor de huidige collectie

Interieur van een schuur

A. Mauve (Zaandam 1838 – 1888 Arnhem), zwart en gekleurd krijt, 24 x 37 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT
Herkomst : veiling van Marle en Bignell, Den Haag, 6 maart ’68, lot 46

Grand Diner

Onno Boerwinkel ( Middelburg, 1950 ), pastel en houtskool, gesigneerd rechts onder VERKOCHT

Het Noordeinde te Den Haag

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), Olieverf op doek, 61 x 40 cm, gesigneerd rechts onder VERKOCHT
Herkomst : Kunsthandel Buffa, Amsterdam – sticker achterzijde, veiling Paul Brandt 14-11-’72, particuliere collectie

Straatcircus Parijs

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), pastel, 32,5 x 39,5 cm VERKOCHT

Herkomst : M. Zwart Nederland, M. Weyl Israel
Tentoongesteld : museum Tel Aviv 1998
In het RKD bevindt zich documentatie van vergelijkbare voorstellingen

Straatje met vrouwen en spelend kind, Rotterdam

G.H. Breitner (Rotterdam 1857 – 1923 Amsterdam), olieverf op paneel, 38,5 x 26,5 cm, gesigneerd rechts onder, te dateren 1878/79) VERKOCHT
Herkomst : collectie D. Hudig Amsterdam, Van Voorst van Beest Den Haag 1990, particuliere collectie
Tentoonstellingen : Arti Amsterdam 1901, afgebeeld in de catalogus no 36, Panorama Mesdag ‘Magische  Panorama’ 1996, afgebeeld in de catalogus op pag 126, no. 146
Literatuur :
Jan Veth 1908, pag 187
P.H. Hefting ‘Breitner in zijn Haagse tijd’ 1970, afgebeeld op pag 41 no. 21 en op pag 161 no. 7

Dit vroege schilderij van Breitner van rond 1878 is de eerste aanzet naar het impressionisme van zijn latere Amsterdamse werk. Breitners schilderijen worden steeds vrijer en losser. Als jongen wil George Breitner liefst historieschilder worden. Breitners originaliteit uit zich vooral in de losse wijze van verf opbrengen en in de onconventionele composities. In 1882 ontmoet hij Vincent van Gogh, met wie hij geregeld naar buiten trekt om te tekenen. In 1884 volgt hij intensief lessen in Parijs. Zijn invloed op generatiegenoten is groot, met name op Isaac Israels. Met Willem Witsen deelt hij zijn passie voor fotografie. Zijn foto’s gebruikt Breitner als voorstudie voor zijn schilderijen. Breitner pakt het thema ‘buurtjes en straatjes’ weer op in Den Haag, Delft, Rotterdam en Schiedam. In 1886 vertrekt hij naar Amsterdam en ontstaan zijn imposante stadsgezichten aldaar.

Le chien

Th. A. Steinlen (Lausanne 1859 – 1923 Parijs), zwart krijt, 25,5 x 26 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd op de achterzijde 1919 en 224 VERKOCHT

Zeegezicht

J. Ch. Schotel (1787 – Dordrecht – 1838), olieverf op paneel, 49 x 58 cm, gesigneerd midden onder op de ton VERKOCHT

Elegante dame

F.H. Kaemmerer (Den Haag 1839 – 1902 Parijs), aquarel, 36 x 21,5 cm, gesigneerd midden links VERKOCHT
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Spakenburgers

L. Gestel (Woerden 1881 – 1941 Hilversum), pastel, 48 x 63 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder 1932 VERKOCHT
Herkomst : veiling Paul Brandt Amsterdam, 2-11-’62, lot 704