Recente aanwinsten2019-02-19T21:33:45+02:00

RECENTE AANWINSTEN

Landschap met koeien bij Lanaye (België)

W. Roelofs (Amsterdam 1822 – 1897 Berchem), maroufle, 29,5 x 45 cm, gesigneerd links onder, te dateren rond 1884
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Roelofs maakte tijdens de zomer uitstapjes om de natuur te bestuderen en vast te leggen in studies die hij later in zijn atelier kon uitwerken tot grote schilderijen.
In de jaren tachtig werkte Roelofs bij Lanaye aan de Maas. In de catalogus ‘Willem Roelofs, de adem der natuur’, Museum Jan Cunen in Oss en de Kunsthal Rotterdam 2006, staat een vergelijkbaar werk op pag 131, afb. 42

Portret van Herre de Vos

Piet van der Hem (Wirdum 1885 – 1961 Den Haag), olieverf op doek, 43 x 33 cm, gesigneerd rechts onder
Herre de Vos was een operazanger en maakte deel uit van de vriendengroep van Piet van der Hem en Leo Gestel die regelmatig bijeenkwamen op de zogenaamde
‘Jan Steenzolder’, het atelier van Leo Gestel aan de Tweede Jan Steenstraat in Amsterdam.

Foto uit catalogus Leo Gestel 1881 – 1941, Singer Museum Laren 2015, pag. 26
Links op de foto staan Leo Gestel en Piet van der Hem. Herre de Vos is omcirkeld.

Staand naakt

J. Sluijters (Den Bosch 1881 – 1951 Amsterdam), gemonogrammeerd midden onder en gesigneerd links onder, potlood, aquarel en rood krijt, 34 x 20 cm
Herkomst : Madeleine de Vlam Baekers, Eindhoven, inclusief originele aanbevelingsbrief van H.P. Bremmer

IJsgezicht met kalkovens

W.J.J. Nuijen (1813 – Den Haag –  1839), aquarel, 26 x 35 cm, gesigneerd en gedateerd op de achterzijde 1831 en collectorsstempel
Herkomst : Kunsthandel Douwes, Amsterdam nr. 6D1100
Tentoonstellingen : Haags Gemeentemuseum, tentoonstelling W.J.J. Nuijen 1962, catalogusnr. 68, pag. 93

Zelfportret met model

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), olieverf op doek, 77 x 59 cm, gesigneerd rechts onder
Tentoonstellingen :
Singer Laren  ‘Isaac Israels – de schilder een eeuw na zijn geboorte’, 1965, afgebeeld op pag. 94 van de catalogus, Panorama Mesdag Den Haag ‘Isaac Israels en zijn vrouwen’, 2012

De bruiloft – ontwerp 1

J. Metzinger (Nantes 1883 – 1956 Paris), zwarte inkt en gouache op papier, 24 x 10 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : schenking van de familie Metzinger aan een privé collectie Verenigde Staten, de la Tour Fine Arts Amsterdam, privé collectie Den Haag

Het ontwerp was vermoedelijk voor een glas in lood raam t.b.v. een villa in de Verenigde Staten. Er is nog een tweede bijpassend ontwerp. De tekeningen worden als set verkocht.

De bruiloft – ontwerp 2

J. Metzinger (Nantes 1883 – 1956 Paris), zwarte inkt en gouache op papier, 24 x 10 cm, gesigneerd links onder
Herkomst : schenking van de familie Metzinger aan een privé collectie Verenigde Staten, de la Tour Fine Arts Amsterdam, privé collectie Den Haag

Het ontwerp was vermoedelijk voor een glas in lood raam t.b.v. een villa in de Verenigde Staten. Er is nog een tweede bijpassend ontwerp. De tekeningen worden als set verkocht.

Modelklasse – Opus 789

H. J. Valk (Zoeterwoude 1897 – 1986 Arnhem), achterglasschildering, 17 x 23 cm, gesigneerd op de achterzijde
Een achterglasschildering is een schildertechniek waarbij direct op het glas wordt geschilderd. Als het schilderij gereed is, wordt het geheel omgekeerd zodat je door het glas naar de afbeelding kijkt.

Molen in de Kempen

W. Vaes (Antwerpen 1882 – 1958 Antwerpen), gouache, 30,5 x 22,5 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd 1901
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Nacht in Moscou

P. van der Hem (Wirdum 1885 – 1961 Den Haag), pastel, 95 x 75 cm, gesigneerd rechts onder, gedateerd 1912 en geannoteerd Moscou
Tentoonstellingen : Gezamenlijke tentoonstelling Stedelijk Museum en Amsterdams Historisch Museum nr. 7 lijst Vereniging Moderne Kunst (sticker achterzijde)

De pastel is een voorstudie van ‘Nacht in Moscou’, olieverf op doek, 110 x 90 cm gedateerd ‘12-’13, afgebeeld in de catalogus Piet van der Hem, Fries Museum 1987. Het schilderij maakte deel uit van een triptiek, en was het rechterdeel. De verblijfplaats van het linkerdeel is onbekend. Het middendeel was zeer kleurrijk. Het rechterdeel verbeeldt de vroomheid in de vorm van een groepje mensen voor een icoon. De kleuren zijn gedempt en sober van toon. Een mooi voorbeeld van het licht-donker schilderen van Van der Hem.

Staande figuur op ansichtkaart

F.G. Erfmann (Rotterdam 1901 – 1968 Sardinië), potlood met rode inkt, 16 x 10 cm
Met verklaring van galerie Mokum uit de nalatenschap van F. Erfmann
De ansichtkaart is een lidmaatschapskaart van kunstenaarsvereniging De Brug te Amsterdam