Wij organiseerden deze expositie samen met Herma de Jong Hat Design. Zij behoort tot Nederlands bekendste ontwerpers. Haar ontwerpen, van couture tot casual, worden gekocht door een brede groep vrouwen, onder wie leden van het Koninklijk Huis en politica. Ook het Gemeentemuseum Den Haag heeft een hoed van Herma aangekocht. Zij bewijst met haar hedendaagse collectie dat de hoed nooit uit het modebeeld is verdwenen. Sterker nog, de hoed is weer helemaal hot en trendy! Wij toonden tekeningen, aquarellen en pastels, vol speelse hoeden, petten, mutsjes, hoofddoeken. In totaal 34 stuks.
Het onderwerp van de tentoonstelling sprak aan, dat werd al snel duidelijk. Niet alleen kregen we aandacht in de geschreven media, er zijn ook TV opnamen gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=g0z9Sq8KOWY
In de kunstuitingen rond 1900 speelt de hoed een belangrijke rol. Kunstenaars als Leo Gestel, George Breitner, Kees van Dongen, Piet van der Hem, Willy Sluiter en Isaac Israels schilderden maar wat graag elegante vrouwen en keurige heren die fraaie hoeden droegen. De hoed was een essentieël onderdeel van de outfit.
Download HIER de mooie kaart die we voor deze gelegenheid lieten drukken.
De geschiedenis van de hoed
Sinds de ijstijd heeft de mens zijn hoofd bedekt en getooid. Aanvankelijk waren hoofddeksels een vorm van
bescherming tegen de elementen, vallende voorwerpen of verwondingen.
Maar al snel werden hoofddeksels een uitdrukkingsvorm van status, traditie en stijl.
Ze speelden een belangrijke rol in de sociale geschiedenis van de negentiende en vooral de twintigste eeuw.
Er was een enorme variatie aan hoofddeksels. Hoedenmakers drukten hun creativiteit uit door ontwerpen aan te passen aan de tijdsgeest en de mode. Hoeden werden modeaccessoires.
Ze zijn een afspiegeling van de sociale en politieke veranderingen van de laatste honderdvijftig jaar.
Mensen weten van de hoed en de rand, komen met de hoed in de hand door het ganse land.
‘Chapeau’ is in Frankrijk, waar Coco Chanel begon als hoedenmaakster, een uitroep van bewondering. Het Nederlandse equivalent is ‘petje af’
Als onderdeel van een uniform kan een hoed een teken zijn van macht en status, maar ook dat iemand bij een groep hoort of zich juist onderscheidt.
Hoeden kunnen een uitdrukking zijn van hiërachie, beroepsmatige status aangeven, sociale rangen weergeven of traditionele overgangsrituelen benadrukken zoals huwelijken en begrafenissen.
Ooit gold een hoed als teken van emancipatie, want de klassieke hoed, bestaande uit hoed en rand, was traditioneel voorbehouden aan mannen. Pas vanaf de 19e eeuw ontwikkelde de hoed zich tot een succesnummer bij vrouwen in de moderne steden, terwijl plattelandsvrouwen nog steeds hoofdkappen of sjaals bleven dragen. Maar hoed, kap of doek, de hoofdbedekking is en blijft een belangrijk onderdeel van elk modebeeld.