Voerman, J. Sr. VERKOCHTE WERKEN2021-03-14T16:13:28+01:00

Jan Voerman Sr.

Kampen 1857 – 1941 Hattem

Geboren in 1857 in Kampen als zoon van een koeboer speelde Jan Voerman als kind al vaak tussen de koeien en de paarden in de weilanden. Door te tekenen probeerde Voerman de omgeving waarin hij zo graag speelde in beeld te brengen.
Voermans passie voor tekenen werd gestimuleerd doordat hij samen met Willem Bastiaan Tholen – wiens vader ook schilderde – op school zat. Na de lagere school gingen de vrienden Voerman en Tholen in de avonduren naar de stadstekenschool in Kampen waar zij les kregen van onder andere Johannes Daniël Belmer.

In 1876 werden beiden aangenomen op de Rijksacademie in Amsterdam waar zij les kregen van Auguste Allebé, een docent die grote waarde hechtte aan het beheersen van diverse schildertechnieken. Voerman volgde tot 1883 lessen aan de Academie. In 1880 onderbrak hij zijn tijd in Amsterdam om een jaar aan de Antwerpse Academie te studeren. Voerman werd lid van Arti en Amicitiae in Amsterdam en woonde in het voormalige atelier van Josef Israels. Hij schilderde in die tijd Jordaanse typen, Joodse huistaferelen en stadsgezichten. Kunsthandel Buffa begon werk van hem te verkopen en organiseerde tentoonstellingen wat hem vooral na 1897 grote bekendheid bezorgde.

Sinds 1883 had Voerman een pied-à-terre in Kampen, waar hij gedurende de zomermaanden verbleef. Samen met collega’s als W.B. Tholen en P.J.C. Gabriël zwierf hij dan door de weilanden en polders rond Kampen om daar te tekenen en te schilderen.

De schilder Jan Verkade ging bij Voerman in de leer. Ook met Verkade trok Voerman er op uit in de omgeving van Hattem en Kampen.
Voerman trouwde in 1889 met de zus van Jan, Anna Verkade en het echtpaar vestigde zich in Hattem waar zij altijd zouden blijven wonen. Meer en meer legde hij zich toe op het schilderen van landschappen en dan vooral IJsselgezichten en veestukken. Niet alleen de IJssel, maar vooral ook de wolkenluchten boven die rivier – het spel tussen zon, licht en lucht – fascineerden hem eindeloos.
Daarnaast schilderde en aquarelleerde Jan Voerman tussen 1888 en 1904 veel bloemstillevens.

Jan Verkade had veel contact met een nieuwe generatie schilders in Frankrijk, Les Nabis, die zich tegen het impressionisme keerden. Gevoel, geloof of levensopvatting moest tot uitdrukking gebracht worden in het werk. Voerman liet zich inspireren.  In deze periode van experimenteren zocht Voerman naar zuiverder kleur en eenvoudiger vormgeving.
Vanaf dat moment is zijn visie veranderd en de directe spontane notitie van het motief is vervangen door een bezonken verbeelding van binnen uit. Van 1905 af schildert Voerman uitsluitend in olieverf, nadat hij zich gedurende een jaar geoefend heeft om daarin de doorschijnendheid van de aquarel te bereiken.

Bronnen :
Huygens ING Anna Wagner
Stedelijk Museum Kampen

Ga naar de bovenkant