Gehele collectie2020-06-04T11:35:38+02:00

GEHELE COLLECTIE

klik op de titel van een werk voor de prijsklasse en stroming

Diverse tekeningen uit een particuliere collectie

C. De Neree tot Babberich (Zevenaar 1880 – 1909 Todtmoos (Duitsland))
Herkomst van de negen tekeningen : particuliere collectie Nederland
Bronvermelding begeleidende teksten : Sander Bink

‘Portretstudie van Claartje Rijnbende’ (1900-1901)
Potlood op papier met watermerk ‘Pro patria eendragt maakt magt’
34,5 x 21 cm (afbeelding ca 18 x 16,5 cm)

Claartje Rijnbende (Clara Magdalena Albertina Jacoba Elisa, 1881 – 1971) was rond 1900 de grote heimelijke liefde van De Nerée. De relatie werd rond 1902 afgebroken, omdat De Nerée katholiek was en Rijnbende protestant, maar ook omdat haar familie zag vooral niets in een verbinding met zo’n eigenzinnig kunstenaarsfiguur.

‘Portret van mejuffrouw Kappler’ (1904-1905)
Potlood op papier, 34,5 x 22 cm (afbeelding ca 12,5 x 12,5 cm)
Tentoonstelling : Den Haag, Staal Bankiers 1982, cat. nr. 7.

Naast Madame de Schestoff (zie afb 4) was de Duitse Berta Kappler een vrouw die De Neree in 1903-1905 eveneens diverse malen portretteerde. Over haar is nog minder bekend, behalve dat De Nerée haar in de zomer van 1903 ontmoet heeft en dat zij enige tijd een relatie lijken te hebben gehad. Dit speelde zich af in kuuroorden in de Zwitserse plaatsen Arosa en Todtmoos waar De Nerée verbleef vanwege zijn tbc.

‘Portretstudie van Madame de S.’ (1903-1904)
Oost-indsche inkt met pen op papier, 35 x 22 cm, afbeelding ca. 12,5 x 12,5 cm

De mysterieuze ‘Madame de S.’ was Kasarina de Schestoff, een Russische adellijke dame die De Nerée in 1903 in Montreux heeft ontmoet.4 Hoewel zij getrouwd was heeft de kunstenaar mogelijk een, zoals hij het in een brief noemde trieststemmende affaire met haar gehad: ‘Een kleine romance, die mij treurig stemt en sehnsuchtvoll had ik met een dame hier, een Russin nevens ons, mais la saison est morte.’Welke aard hun relatie ook precies had, feit is dat hij diverse portretten van haar maakte die tot de hoogtepunten van zijn werk in de periode 1903-’05 behoren. De Nerée noemde deze portretten ‘geïdealiseerde portretten’. ‘Geïdealiseerd’ is hier niet het vermooien van de werkelijkheid maar De Nerée gebruikte deze term bij portretten waarin hij de persoonlijkheid van de geportretteerde af wou beelden zoals híj deze zag.

‘Portretstudie van een vrouw’ (1903-1905)
Potlood op papier, 16 x 20 cm, afbeelding ca 8,5 x 14,5 cm

Een klein maar indringend portretje van een vrouw, een meisje haast, wier mogelijke identiteit onbekend is.
Een zeldzaamheid in De Nerée’s door duistere en bedreigende femmes fatales en femme fragiles bevolkte artistieke universum is haar vriendelijke blik.

‘Portretstudie van een vrouw en face’ (1904)
Potlood op papier, 18 x 18 cm, afbeelding ca 16 x 15,5 cm

Een naturalistisch portretje van een onbekende vrouw die wel enigszins op mejuffrouw Kappler lijkt (zie afb 3). Het is in ieder geval uit dezelfde periode dus hypothetisch kan zij het of een van zijn andere (Duitse) geliefden zijn.

Enigszins uitzonderlijk bij de ‘kunstenaar van de lijn’ is de opvulling van het gelaat met potlood. Op de achterkant van de tekening is een wirwar van figuren te zien en een vrouwenbeen, mogelijk van deze vrouw. Dat De Nerée naar het naaktmodel tekende blijkt uit de grote hoeveelheid vrouwennaakten dat hij naliet maar die zo goed als nooit geëxposeerd werden.

‘Extaze : Voorstudie voor Inleiding’ (1900-1901)
Potlood op papier, 34, 7 x 21 cm, afbeelding 32,5 x 15 cm
Tentoonstelling : Den Haag, Louis Couperus Museum, 2014-2015

De reeks van vijf tekeningen gebaseerd op Couperus’ Extaze (1892) die De Nerée in 1900-’01 maakte behoren tot zijn bekendste en mooiste werken, in het bijzonder Finale (Gemeentemuseum Den Haag) en Inleiding (Museum Arnhem). Voor hoofdpersoon Cecile uit Couperus’ roman die de kunstenaar hierop verbeeldde stond zijn geliefde en muze Claartje Rijnbende model (zie afbeedling 2.)

Deze vrijwel onbekende voorstudie voor de Extaze-tekening Inleiding is niet meer dan enkele ragfijne lijnen die bijna abstract aandoen en enigszins doen denken aan het werk van De Nerée-bewonderaar en abstracte pionier Jacob Bendien (Amsterdam 1890 – 1933 Hilversum).

‘Studie van een oude man’ (1900-1901)
Potlood op papier, 34,5 x 21,5 cm, afbeelding ca. 22 x 9 cm
Tentoonstellingen: Den Haag, Kunstkring, 1910 (B6 ‘Vrije studie naar een onbekende’); Amsterdam, Arti, 1910 (Idem); Scheveningen, Kunstzaal Arti, 1913 (Idem); Arnhem, Artibus Sacrum, 1913 (Idem); (Rotterdam, Unger & Van Mens, 1914 (Idem); Groningen, Pictura, 1912 (B5); Arnhem, Kunstliefde, 1951 (nr. 65 ‘Etude d’un vieil homme inconnu.’); Den Haag, Staal Bankier, 1982 (nr. 16); Den Haag, Louis Couperus Museum, 2014-’15 (‘Studie van een oude man.’)

Een vaak tentoongestelde tekening die qua stijl doet denken aan de Kop van een Hindoe uit omstreeks 1906 in de collectie van het Teylers Museum. Deze tekening is waarschijnlijk van eerder.

Schilders in de stad (verwers)

W.B. Tholen (Amsterdam 1860 – 1931 Den Haag), olieverf op paneel, 27 x 24,5 cm, gesigneerd links boven, het betreft Den Haag, te dateren 1891
Herkomst : particuliere collectie Nederland
Tentoongesteld : ‘Totaalexpositie’ van W.B. Tholen in de Rotterdamsche Kunstkring 1906, nr. 33
Zie voor uitgebreide informatie over deze expositie de volgende link van het RKD bulletin
Het schilderij staat afgebeeld als nummer 9. Getiteld ‘verwers’, oud-Hollands voor schilders. Er bestond ook een verwersgilde.

Le bon mari

B.J. Blommers (1845 – Den Haag – 1914), aquarel, 38 x 49 cm, gesigneerd rechts onder, verso titel ‘le bon mari’
Herkomst : Mrs. Alex Mackenzie

Huiselijk tafereel

J.E.H. Akkeringa (Blinjoe 1861 – 1942 Amersfoort), potlood op papier, 15 x 16 cm, gesigneerd links onder. Vermoedelijk heeft Akkeringa zijn eigen interieur getekend.
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Stilleven

Menso Kamerlingh Onnes (1860 – 1925) , gouache en aquarel , 49 x 34 cm gesigneerd links onder en gedateerd en geannoteerd rechts onder Leiden ’89
Herkomst : Kunsthandel J.H. de Bois, Haarlem, particuliere collectie Nederland

Figuurstudie

   

O. van Rees (Freiburg 1884 – 1957 Utrecht), houtskool en pastel op papier, 29 x 27 cm, gemaakt in Fleury, te dateren rond 1905

Herkomst :
Han Coray, Lugano, Zwitserland
Pieter Coray, Lugano, Zwitserland
Privé collectie, Zwitserland

Literatuur :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot
1934, Centraal Museum, Utrecht, 30.4-
22.6 1975, afgebeeld op pag. 70
Otto Van Rees. 40 Opere dalle Collezioni,
Ticino, Museo
Comunale di Ascona, 1994, afgebeeld no. 3

Tentoongesteld :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot
1934, Centraal museum, Utrecht,  30.4-22.6 1975
Otto van Rees, Haags Gemeentemuseum,
Den Haag,  12.7-24.8 1975
Otto Van Rees. 40 Opere dalle Collezioni,
Ticino, Museo
Comunale di Ascona, Sept. – Oct. 1994.

Aan de Was

Verso : 

O. van Rees (Freiburg 1884 – 1957 Utrecht), houtskool en pastel op papier, 18 x 24 cm, gemaakt in Fleury Frankrijk, te dateren 1905

Herkomst :
Han Coray, Lugano Zwitserland
Pieter Coray, Lugano Zwitserland
Privé collectie Zwitserland

Literatuur :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot 1934, Centraal Museum, Utrecht, 30.4 – 22.6 1975, afgebeeld op pag 70
Otto van Rees, 40 Opere dalle Collezioni, Ticino, Museo Comunale di Ascona, 1994, afgebeeld no.
Otto van Rees, Oeuvrecatalogus, Otto van Rees Stichting, 2005, afb. 201, pag. 208

Tentoongesteld :
Centraal Museum Utrecht 30.4 – 22.6 1975
Haags Gemeentemusuem Den Haag, 12.7 – 24.8 1975
Museo Comunale di Ascona Sept – Okt. 1994

Rendez Vous nocturne

F.H. Kaemmerer (Den Haag 1839 – 1902 Parijs), maroufflé, 28 x 18 cm, gemonogrammeerd rechts onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Circusscène

G.H. Breitner (Rotterdam 1857 – 1923 Amsterdam), pastel, 62 x 47 cm, gesigneerd links onder
Tentoongesteld in het Gemeentemuseum Den Haag, 1928, no. 57
Catalogus : A. Venema, Breitner, 1981, pag. 124
Herkomst : Hidde Nijland Dordrecht, Van Wisselingh, Amsterdam, M. Knoedler, New York nr. 1893, Tjerk Wiegersma Deurne, privé collectie Nederland

Boer aan het werk langs de slootkant

Chr. van der Windt (Brussel 1877 – 1952 Leiden), aquarel, 45 x 63 cm, gesigneerd links onder
Herkomst kunsthandel Sala Den Haag (inv. nr. 321)
Afgebeeld in “De Leidse School” door Kees v.d. Bosch pag. 42

Zelfportret

J. Teixeira de Mattos (Amsterdam 1892 – 1971 Parijs), zwart en gekleurd krijt, 58,5 x 48,5 cm, gesigneerd links boven en gedateerd 1929
Herkomst : Kunsthandel te Zeist, vanaf 1930 tot heden particuliere collectie

Een porseleinen meisjespop, zittend

W. Sauer (Sint-Gillis 1889 – 1927 Algiers), grafiet, gouache, kleurpotlood in blauw en rood op getint papier, 55 x 45 cm, draagt het merk van de kunstenaar, gedateerd en gesigneerd l.o.: 19 19 / WALTER SAUER
Herkomst:
particuliere collectie, Bloemendaal
Literatuur, cf.: Michel Massant, Walter Sauer 1889-1927, Brussel 2001

Ga naar de bovenkant