Gehele collectie2020-06-04T11:35:38+02:00

GEHELE COLLECTIE

klik op de titel van een werk voor de prijsklasse en stroming

Stilleven

Menso Kamerlingh Onnes (1860 – 1925) , gouache en aquarel , 49 x 34 cm gesigneerd links onder en gedateerd en geannoteerd rechts onder Leiden ’89
Herkomst : Kunsthandel J.H. de Bois, Haarlem, particuliere collectie Nederland

Les Midinettes

I. Israels (Amsterdam 1865 – 1934 Den Haag), Olieverf op board, 67 x 52 cm, atelierstempel rechts onder
Herkomst : Kunsthandel M. Liernur Den Haag

Figuurstudie

   

O. van Rees (Freiburg 1884 – 1957 Utrecht), houtskool en pastel op papier, 29 x 27 cm, gemaakt in Fleury, te dateren rond 1905

Herkomst :
Han Coray, Lugano, Zwitserland
Pieter Coray, Lugano, Zwitserland
Privé collectie, Zwitserland

Literatuur :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot
1934, Centraal Museum, Utrecht, 30.4-
22.6 1975, afgebeeld op pag. 70
Otto Van Rees. 40 Opere dalle Collezioni,
Ticino, Museo
Comunale di Ascona, 1994, afgebeeld no. 3

Tentoongesteld :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot
1934, Centraal museum, Utrecht,  30.4-22.6 1975
Otto van Rees, Haags Gemeentemuseum,
Den Haag,  12.7-24.8 1975
Otto Van Rees. 40 Opere dalle Collezioni,
Ticino, Museo
Comunale di Ascona, Sept. – Oct. 1994.

Aan de Was

Verso : 

O. van Rees (Freiburg 1884 – 1957 Utrecht), houtskool en pastel op papier, 18 x 24 cm, gemaakt in Fleury Frankrijk, te dateren 1905

Herkomst :
Han Coray, Lugano Zwitserland
Pieter Coray, Lugano Zwitserland
Privé collectie Zwitserland

Literatuur :
Otto en Adya van Rees, Leven en werk tot 1934, Centraal Museum, Utrecht, 30.4 – 22.6 1975, afgebeeld op pag 70
Otto van Rees, 40 Opere dalle Collezioni, Ticino, Museo Comunale di Ascona, 1994, afgebeeld no.
Otto van Rees, Oeuvrecatalogus, Otto van Rees Stichting, 2005, afb. 201, pag. 208

Tentoongesteld :
Centraal Museum Utrecht 30.4 – 22.6 1975
Haags Gemeentemusuem Den Haag, 12.7 – 24.8 1975
Museo Comunale di Ascona Sept – Okt. 1994

Circusscène

G.H. Breitner (Rotterdam 1857 – 1923 Amsterdam), pastel, 62 x 47 cm, gesigneerd links onder
Tentoongesteld in het Gemeentemuseum Den Haag, 1928, no. 57
Catalogus : A. Venema, Breitner, 1981, pag. 124
Herkomst : Hidde Nijland Dordrecht, Van Wisselingh, Amsterdam, M. Knoedler, New York nr. 1893, Tjerk Wiegersma Deurne, privé collectie Nederland

Boer aan het werk langs de slootkant

Chr. van der Windt (Brussel 1877 – 1952 Leiden), aquarel, 45 x 63 cm, gesigneerd links onder
Herkomst kunsthandel Sala Den Haag (inv. nr. 321)
Afgebeeld in “De Leidse School” door Kees v.d. Bosch pag. 42

Zelfportret

J. Teixeira de Mattos (Amsterdam 1892 – 1971 Parijs), zwart en gekleurd krijt, 58,5 x 48,5 cm, gesigneerd links boven en gedateerd 1929
Herkomst : Kunsthandel te Zeist, vanaf 1930 tot heden particuliere collectie

Een porseleinen meisjespop, zittend

W. Sauer (Sint-Gillis 1889 – 1927 Algiers), grafiet, gouache, kleurpotlood in blauw en rood op getint papier, 55 x 45 cm, draagt het merk van de kunstenaar, gedateerd en gesigneerd l.o.: 19 19 / WALTER SAUER
Herkomst:
particuliere collectie, Bloemendaal
Literatuur, cf.: Michel Massant, Walter Sauer 1889-1927, Brussel 2001

Aan de Kromme Rijn

A. van Rappard (Zeist 1858 – 1892 Santpoort), olieverf op doek, 89 x 58,5 cm, gesigneerd links onder en gedateerd ’85

Herkomst : W.R. Bijleveld – Del Campo familie
Tentoongesteld : 1931 Utrecht, nr. 38; 1937 Utrecht, nr. 122
Literatuur : catalogus Anthon van Rappard, Van Gogh Museum 1974, pag. 97, nr. 143

Over dit werk (tekst van Jaap W. Brouwer, samensteller Van Rappard tentoonstelling Van Gogh Museum 1974) :

Binnen het oeuvre van Anthon van Rappard neemt dit schilderij van een landschap (zie noot 1 ), een aparte plaats in.
De thema’s in Van Rappard’s werk hebben voor het grote deel de arbeidende mens als onderwerp, zoals weefsters in Drenthe en Nuenen, werkende blinden, tegelschilders, zilversmeden, oude vrouwen in tehuizen, steenbakkers, blinde borstelmakers en wolververs in Haarlem.
Van Rappard moet een bijzondere edelman zijn geweest om in zijn milieu zich met zulke onderwerpen bezig te houden. Voor Vincent van Gogh zal deze keuze van zijn vriend zonder meer een pré zijn geweest. Tussen 1880 en eind 1885 waren ze met elkaar bevriend. (zie noot 2)
Beiden schilderden de zwoegende mens en gezamenlijk werkten ze in die tijd in Brussel, Etten, Den Haag, Utrecht en Nuenen. In Vincent’s Brabantse periode lag de nadruk vaak op de wevers, waarvan verschillende voorbeelden in Nederlandse musea zijn te vinden. (zie noot 3 ). Eveneens zijn Van Rappard’s sociaal geëngageerde werken in vele publieke collecties opgenomen en geëxposeerd. (zie noot 4)

Er was een levendige uitwisseling van inzichten en ideeën tussen Vincent en Anthon in hun brieven die resulteerde in verscheidene atelier bezoeken wederzijds. Ik beperk mij nu tot de bezoeken die voor het schilderij “Aan de Kromme Rijn” van belang zijn. In maart 1884 stuurde Van Gogh drie zendingen tekeningen naar Van Rappard. Op 17 mei 1884 neemt Anthon de tekeningen mee terug naar Nuenen, waar hij dan tien dagen blijft werken met Vincent.
Omstreeks 14 oktober van hetzelfde jaar gaat Van Rappard opnieuw naar Nuenen om te schilderen en keert begin november terug naar Utrecht.
Het is duidelijk dat Van Rappard in Vincent’s atelier vele studies, schetsen en schilderijen zag van populieren, bomen lanen en boom silhouetten die afstaken tegen het zwerk. Af en toe zijn Vincent’s schilderijen gestoffeerd met enkele figuren en hier en daar een hekje. Al deze werken vertellen ons iets over de immense natuur en de nietigheid van de mens, zoals van Gogh die ervaarde.
We mogen aannemen dat Vincent’s werk een diepe indruk op Anthon heeft gemaakt. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich bij het schilderen van “Aan de Kromme Rijn”, waarvoor hij ook enkele schetsen maakte, ( noot 1 )  laten leiden door de indrukken die hij bij zijn laatste bezoek aan Nuenen had opgedaan. Vergelijk ook hiermee de werken van Gogh’s uit deze periode. ( zie noot 5 ) .
Landschappen zijn zeldzaam in Anthon’s werk. Misschien dacht hij bij het schilderen van dit landschap terug aan Vincent, aan hun vriendschap die zo abrupt geëindigd was door verschil van inzicht en de wederzijdse pittige kritiek op elkaars belangrijkste schilderijen. Met name de “Aardappeleters” en de “Steenfabriek”.
Het schilderij “Aan de Kromme Rijn “ is een buitenbeentje in zijn oeuvre. Bij de samenstelling van de Van Rappard tentoonstelling in het Van Gogh museum te Amsterdam in 1974, is mij dat niet zo opgevallen. De nadruk lag toen vooral op Anthon als schilder van de arbeidende klassen, een onderwerp dat hem met Vincent van Gogh verbond.
Misschien is dit schilderij wel een stil afscheid, indachtig Vincent’s woorden: “ Als je echt van de natuur houdt, dan vind je schoonheid overal”.

Jaap W. Brouwer, zomer 2020

1) Jaap W. Brouwer, Jan Laurens Siesling. Anthon van Rappard, companion & correspondent of Vincent van Gogh, his life & all his works. Amsterdam 1974 . Vincent van Gogh Museum, Maarssen Garry Schwartz. Catalogus nummers 141, 142, 143.
2) In de brieven van Vincent aan Theo van Gogh wordt Van Rappard 163 keer aangehaald. Bovendien schreef Vincent 55 brieven aan Van Rappard. Zie: “De brieven van Vincent van Gogh”. s’Gravenhage, SDU,1990.
3) Vincent van Gogh museum in Ansterdam, Centraal Museum Utrecht, Noord Brabants Museum in s’Hertogenbosch en Rijksmuseum Amsterdam.
4) Museum Boymans van Beuningen, Zeeuws museum in Middemburg, Museum Helmond, Kröller Müller museum, Gemeentemuseum in Den Haag, Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Terschelling, Drenths Museum in Assen en Stichting Hannema de Stuers in Heino,
5) J.B.de la Faille,.The Works of Vincent van Gogh.His paintings and drawings. Amsterdam Meulenhof International, 1970. Vergeljik de volgende nummers in deze catalogus: F 428, F 464, F 468, F 470, F 518, F 520 en F 523.

Portret van een oude vrouw in rouwdracht

R. N. Roland Holst (Amsterdam 1868 – 1938 Bloemendaal), potlood, krijt en gouache op papier, 23 x 20,5 cm, gemonogrammeerd rechts boven
Herkomst : Veiling Paul Brandt Amsterdam, 28.03.1962 lot 463
Literatuur : Peter Schatborn, ‘Tekeningen van R.N. Roland Holst’, in Bulletin van het Rijksmuseum XXVII (1979), n. 2, pag 68-85

Boer en varkens

H. Kruyder (Lage Vuursche 1881 – 1935 Amsterdam), potlood en aquarel, 16 x 16 cm
Herkomst : Mw. Stuyt-Leeuwenburg, Bentveld, H.A.M. Tuyt, Haarlem, Christie’s Amsterdam, particuliere collectie Nijmegen
Tentoongesteld : Haags Gemeentemuseum, Tekeningen en aquarellen van H. Kruyder, cat. 89

Abstract werk

P. Ouborg (Dordrecht 1893 – 1956 Den Haag), aquarel en pastel, 55 x 65 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder
Herkomst : particuliere collectie Nederland

Gooilanders

L. Gestel (Woerden 1881 – 1941 Hilversum), pastel, 17 x 20 cm, gesigneerd rechts onder en gedateerd ’38
Herkomst : particuliere collectie Nederland
Een vrijwel identiek groter werk bevindt zich in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam en staat afgebeeld in de catalogus Leo Gestel van Singer Museum Laren, 1994, pag 106, nr. 95

Met pop Olympia (zelfportret)

N. Wijnberg (Amsterdam 1918 – 2006 Laren), tempera en acryl op doek, 65 x 75 cm, gesigneerd midden onder en gedateerd 1968
Herkomst : particuliere collectie Nederland
Tentoonstelling : Kunst aan de dijk, ‘s-Graveland 2007
Literatuur : catalogus N. Wijnberg 2008, afgebeeld op pag. 68, nr. 74

Go to Top