Ga naar inhoud
Zoekenadmin2017-04-14T16:12:37+02:00
Theo van Hoytema ( Den Haag 1863 - 1917 Den Haag ), potlood, pastelkrijt en zwart krijt, 39 x 41,5 cm, gesigneerd links onder
P. Dupont (Amsterdam 1870 - 1911 Hilversum), krijt en pastel, 49 x 64 cm, gesigneerd en gedateerd rechts onder 1907
Van 3 t/m 5 oktober exposeerden wij op een bijzondere plek in Den Haag. Hans Theuns en Leonie Hoffman stelden hun prachtige pand aan de Delistraat gedurende drie dagen beschikbaar voor onze collectie. Het was een groot succes!
Printversie : UITNODIGING IN DE HUISKAMER
A.H. Bakker-Korff (Den Haag 1824 - 1882 Leiden), zwart krijt en aquarel, 25 x 34 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '68
Mané-Katz ( 1911 - 1969), potlood en aquarel, 32x 43 cm, gesigneerd links onder
Mané-Katz is geboren in de Oekraïne, en was afkomstig van Orthodox-Joodse familie. De bedoeling was in eerste instantie dat hij Rabbi zou worden, maar hij ging naar School of Fine Arts in Kiev.
Hij bezocht Parijs voor het eerst in 1913. Na het uitbreken van WO I ging hij terug naar de Oekraïne om in 1921 weer terug te keren naar Parijs. Hij kreeg toen het Frans staatsburgerschap en verbleef in Parijs tot WO II, waarna hij vluchtte naar New York. In de dertiger jaren schilderde hij expressionistisch en vooral het straatleven in de Joodse ghetto’s, de rabbi’s en de Talmoed studenten.
Het getoonde werk is hier een voorbeeld van. Het bevat een authenticiteitsverklaring van Jack Vecht en is bij hem tentoongesteld in 1936.
H.F.C. ten Kate ( 1822 - 1891 ), pen, bruine inkt en aquarel, 14,4 x 20 cm, gesigneerd en gedateerd '47
J. van Heel ( 1898 - 1990 ), aquarel, 31 x 47 cm, 2 x gesigneerd links onder
De aanvankelijk door Van Heel met liefde geschilderde clown als symbool voor het tragi-komische, maakt plaats voor minder nadrukkelijke motieven. De zware kleuren worden, zoals in deze gouache te zien is, omgezet in subtiele kleurharmonieën, verfijnde verfbehandeling en in een evenwichtiger vlakverdeling.
Bij deze evolutie heeft een reis naar Spanje in 1955 inspirerend gewerkt. De Spaanse periode van Van Heel is zijn meest abstraherende periode. De grote contouren van het Spaanse landschap, spaarzaam gestoffeerd met knoestige, ontbladerde bomen, met haveloze huisjes als uit een blokkendoos.
Dit alles heeft zonder twijfel deze groei naar een vastere bouw, naar zuiverder kleurgebruik ondersteund en bevorderd.
D. Breetvelt ( Delft 1892-1975 Amstelveen ), gouache krijt en aquarel, 50 x 65 cm gesigneerd rechts onder
Breetvelt studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
In 1920 vertrok hij naar Indonesië om daar tekenles te geven.
In 1938 keerde hij naar Nederland terug en ging hij in Amsterdam wonen.
Hij richtte zich volledig op zijn artistieke carrière.
Zijn figuratieve stijl werd steeds meer surrealistisch en werd vanaf 1947 geheel abstract.
Het hier getoonde werk is gemaakt in de tweede helft van de jaren zestig.
Breetvelt was lid van kunstenaarsverenigingen ‘Vrij Beelden’ en ‘Liga Nieuwe Beelden’.
Page load link