Ga naar inhoud
Zoekenadmin2017-04-14T16:12:37+02:00
C. de Neree tot Babberich (Zevenaar 1880 – 1909 Todtmoos (Duitsland)), potlood op papier, 19,5 x 21 cm
Herkomst : Veiling atelier Carel De Neree tot Babberich Mak van Waay 1932 - 1933, Kunsthandel Oostenbrink 1970, privé collectie Nederland
Hoewel De Nerée een bekende Haagse societyfiguur was wisten maar weinigen dat hij ook tekende. Er gingen weliswaar geruchten over zijn literaire werk maar evenmin als hij zijn tekeningen tijdens zijn leven exposeerde publiceerde hij tijdens leven. Voor de buitenwereld was de jonge dandy vooral een ambtenaar met diplomatieke ambities. Eind 1899 was hij begonnen bij Buitenlandse Zaken op de afdeling Consulaire Dienst. Naast lezen tekende hij ook heel veel en diverse van zijn eerste werken uit deze periode rond 1900, hij was in 1898-’99 serieuzer begonnen met tekenen, zijn op papier van zijn werkgever gemaakt waardoor ze chronologisch te plaatsen zijn in deze periode. Hij lijkt na zijn vertrek in 1901 nog een stapel mee te hebben genomen want nog tot 1903 is er werk van hem bekend gemaakt op dit papier.
Deze potloodtekening van een vrouw bij een raam is gemaakt op papier met watermerk ‘Buitenland’ en moet in deze periode zijn ontstaan.
De getekende vrouw kan een fantasiefiguur zijn of gebaseerd op een van zijn Haagse vriendinnen. De geloken ogen en de frêle figuur zijn typische producten van een dan, zeker voor Nederlandse begrippen modernistisch, fin de siècle-kunstenaarschap. Die geloken ogen, vaker te zien op De Nerée’s tekeningen uit deze periode, vooral die geïnspireerd door Toorops symbolistische werken, verbinden de femme fragile met de dan modieuze neomystiek.
C. de Neree tot Babberich (Zevenaar 1880 – 1909 Todtmoos (Duitsland)), potlood en aquarel op papier, 47,5 x 20 cm, afbeelding ca. 37,5 x 17 cm
Herkomst : Veiling atelier Carel De Neree tot Babberich Mak van Waay 1932 - 1933, Kunsthandel Oostenbrink 1970, privé collectie Nederland
Hoewel De Nerée in de kunstgeschiedenis vooral bekend is met zijn bijzondere door Beardsley en Toorop beïnvloede werk zijn de tekeningen en aquarellen die hij vanaf 1905 tot 1908 maakte kunsthistorisch misschien nog wel opvallender. In dit vrijwel onbekende – want zeldzame en zelden geëxposeerde werk – beweegt de kunstenaar zich in een wonderlijke modernistische richting. Een belangrijke invloed is hier Ferdinand Hodler (Bern 1853 - 1918 Genève).
De tekeningen werden veelal gemaakt in het Zwitserse plaatsje Leysin, waar De Neree een kuur volgde voor zijn tbc. Op deze tekeningen zijn (naakte) vrouwen tegen een berglandschap of balustrade afgebeeld. Vermoedelijk zijn dit vriendinnen of geliefden van de kunstenaar die hij ontmoette in Leysin of andere kuuroorden, zoals die in Todtmoos waar hij zou overlijden.
H. von Bartels (Hamburg 1856 – 1913 München), gouache, 22 x 19 cm, gesigneerd linksonder
A. Marquet (Bordeaux 1875 - 1947 Parijs), zwart krijt, 11 x 7,5 cm (inclusief lijst 39,5 x 35 cm), gemonogrammeerd rechtsonder, verso: studie, te dateren 1905
K. van Dongen (Delfshaven 1877 – 1968 Monte Carlo), zwart krijt, aquarel met wit gehoogd, 48 x 31, 5 cm, gesigneerd linksonder, te dateren rond 1903
Herkomst: gekregen van Van Dongen in Den Haag, Ivo Bouwman, particuliere collectie, met certificaat RKD Anita Hopmans maart 2012
I. Israels (Amsterdam 1865 - 1934 Den Haag), aquarel, 35,5 x 26 cm, atelierstempel linksonder
Herkomst: Kunsthandel Ivo Bouwman Den Haag
G.H. Breitner (Rotterdam 1857 - 1923 Amsterdam), zwart krijt, 30 x 40 cm (inclusief lijst 52 x 61 cm), gemonogrammeerd linksonder
Herkomst: H. van Abbe, oprichter van het Van Abbe museum (gekocht bij Buffa Amsterdam, november 1928), A.J.A van Abbe Eindhovern, M. van Abbe Eindhoven
Tentoongesteld: Buffa Amsterdam, november 1928, nr. 9649
Verso: liggend naakt (enige spiegeling door plexiglas achterzijde)
J. Pascin (Vidin (Bulgarije) 1885 - 1930 Parijs), aquarel en inkt, 18 x 27 cm (inclusief lijst 26 x 34 cm), gesigneerd rechtsonder,
Verso: Figuren, sticker lijstenmaker Théophile Briant Parijs maart 1929
Pascin-expert Rosemarie Napolitana heeft de tekening goedgekeurd en opgenomen in haar archief
P.J.C. Gabriël (Amsterdam 1828 - 1903 Den Haag), olieverf op paneel, 21 x 31 cm, gesigneerd rechtsonder en geannoteerd Mme A. Wijbo cordial souvenir par l'auteur P.J.C. Gabriël
W. Roelofs (Amsterdam 1822 - 1897 Berchem), olieverf op paneel, 27,5 x 42 cm, gesigneerd linksonder
Herkomst: Ivo Bouman Den Haag, privé collectie Duitsland
Page load link